نقشه ها و انواع نقشه ها

نقشه ها و انواع نقشه ها

هدف یادگیری

  1. هدف این بخش، تعریف نقشه و توصیف نقشه های مرجع، موضوعی و پویا است.

نقشه ها به دلایل مختلفی از جمله قانع کننده ترین اشکال اطلاعات هستند. نقشه ها هنری هستند. نقشه ها علمی هستند. نقشه ها تاریخ را حفظ می کنند. نقشه ها روشن می شود. نقشه ها نامرئی را آشکار می کنند. نقشه ها از آینده خبر می دهند. صرف نظر از دلیل، نقشه ها تخیل مردم در سراسر جهان را به تصویر می کشند. به عنوان یکی از قابل اعتمادترین اشکال اطلاعات، نقشه سازان و متخصصان سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) قدرت و نفوذ قابل توجهی دارند (وود 1992؛ مونمونیر 1996). Wood, D. 1992. قدرت نقشه ها . نیویورک: گیلفورد. Monmonier, M. 1996. How to Lie with Maps . شیکاگو: انتشارات دانشگاه شیکاگو.بنابراین، درک و درک نقشه ها و نحوه انتقال اطلاعات توسط نقشه ها از جنبه های مهم GIS است. قدردانی از نقشه ها با کاوش در انواع مختلف نقشه آغاز می شود.

پس نقشه دقیقا چیست؟ مانند GIS، احتمالاً به همان اندازه تعاریف نقشه‌ها به تعداد افرادی که از نقشه‌ها استفاده می‌کنند و می‌سازند، وجود دارد (به Muehrcke and Muehrcke 1998 مراجعه کنید). Muehrcke, P., and J. Muehrcke. 1998. استفاده از نقشه . مدیسون، WI: انتشارات JP. برای شروع، می توانیم یک نقشه را به سادگی به عنوان نمایشی از جهان تعریف کنیم. چنین نقشه‌هایی را می‌توان در مغز ما ذخیره کرد (یعنی نقشه‌های ذهنی)، می‌توان آن‌ها را روی کاغذ چاپ کرد، یا می‌توانند به صورت آنلاین ظاهر شوند. با وجود رسانه واقعی نقشه (به عنوان مثال، افکار زودگذر، کاغذ، یا نمایش دیجیتال ما)، نقشه ها جنبه های مختلف جهان را نشان می دهند و توصیف می کنند. برای وضوح، سه نوع نقشه عبارتند از نقشه مرجع، نقشه موضوعی و نقشه پویا.

نقشه های مرجع

هدف اصلی نقشه مرجع ارائه اطلاعات مکان به کاربر نقشه است. ویژگی های جغرافیایی و عناصر نقشه در نقشه مرجع تمایل دارند که به طور مساوی رفتار و نمایش داده شوند. به عبارت دیگر، هیچ جنبه ای از یک نقشه مرجع بر هیچ جنبه دیگری ارجحیت ندارد. علاوه بر این، نقشه های مرجع به طور کلی واقعیت جغرافیایی را به دقت نشان می دهند. نمونه هایی از انواع رایج نقشه های مرجع شامل نقشه های توپوگرافی مانند نقشه های ایجاد شده توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS؛ مراجعه کنید به http://topomaps.usgs.gov ) و نقشه های تصویری به دست آمده از ماهواره ها یا هواپیماها که از طریق خدمات نقشه برداری آنلاین در دسترس هستند. .

شکل 2.1 نقشه توپوگرافی USGS بولدر، CO

شکل 2.2 تصویر نقشه جزیره پالم، دبی، از ناسا

دقت یک نقشه مرجع معین در واقع برای بسیاری از کاربران حیاتی است. به عنوان مثال، دولت های محلی به نقشه های مرجع دقیق برای استفاده از زمین، منطقه بندی و اهداف مالیاتی نیاز دارند. دولت های ملی برای اهداف سیاسی، زیرساختی و نظامی به نقشه های مرجع دقیق نیاز دارند. افرادی که به دستگاه های ناوبری مانند واحدهای سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) وابسته هستند نیز برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود به نقشه های مرجع دقیق و به روز نیاز دارند.

نقشه های موضوعی

در تضاد با نقشه مرجع، نقشه های موضوعی هستند. همانطور که از نام آن پیداست، نقشه های موضوعی با موضوع یا موضوع مورد علاقه خاصی سروکار دارند. در حالی که نقشه های مرجع بر مکان ویژگی های جغرافیایی تأکید می کنند، نقشه های موضوعی بیشتر به نحوه توزیع اشیا در فضا می پردازند. چنین چیزهایی اغلب مفاهیم انتزاعی مانند امید به زندگی در سراسر جهان، سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) در اروپا، یا نرخ باسوادی در سراسر هند هستند. یکی از نقاط قوت نقشه برداری و به ویژه نقشه برداری موضوعی این است که می تواند چنین مفاهیم انتزاعی و نامرئی را روی نقشه قابل مشاهده و مقایسه کند.

شکل 2.3 امید به زندگی در جهان

شکل 2.4 تولید ناخالص داخلی اروپا

شکل 2.5 نرخ سواد هندی

توجه به این نکته ضروری است که نقشه های مرجع و موضوعی متقابل نیستند. به عبارت دیگر، نقشه های موضوعی اغلب حاوی و ترکیب اطلاعات مرجع جغرافیایی هستند و برعکس، نقشه های مرجع ممکن است حاوی اطلاعات موضوعی باشند. علاوه بر این، هنگامی که در کنار هم استفاده می شود، نقشه های موضوعی و مرجع اغلب مکمل یکدیگر هستند.

به عنوان مثال، مقامات بهداشت عمومی در یک شهر ممکن است علاقه مند به دسترسی برابر به اورژانس برای ساکنان شهر باشند. بینش در مورد این و سؤالات مرتبط را می توان از طریق مقایسه تصویری یک نقشه مرجع که مکان اورژانس در سراسر شهر را با نقشه های موضوعی اقشار مختلف جمعیت نشان می دهد (به عنوان مثال، خانوارهای زیر فقر، درصد افراد مسن، گروه های کم نمایندگی) به دست آورد.

در چارچوب یک GIS، می‌توانیم نقشه مرجع اتاق‌های اورژانس را مستقیماً روی نقشه‌های جمعیت قرار دهیم تا ببینیم آیا دسترسی در انواع محله‌ها یکنواخت است یا خیر. واضح است که هنگام بررسی دسترسی به اتاق اورژانس باید عوامل دیگری را در نظر گرفت (مثلاً دسترسی به حمل و نقل)، اما از طریق چنین پوشش‌هایی از نقشه، می‌توان محله‌های تحت پوشش را شناسایی کرد.

شکل 2.6 فرآیند همپوشانی نقشه

هنگامی که در قالب چاپی ارائه می شود، هر دو نقشه مرجع و موضوعی بازنمایی ایستا یا ثابت از واقعیت هستند. چنین ماندگاری در صفحه نشان می‌دهد که جغرافیا و چیزهایی که نقشه‌برداری می‌کنیم نیز از بسیاری جهات ثابت یا ثابت هستند. این دور از واقعیت است. ادغام GIS با سایر اشکال فناوری اطلاعات مانند اینترنت و مخابرات سیار به سرعت در حال تغییر این دیدگاه از نقشه ها و نقشه برداری و همچنین جغرافیا به طور کلی است.

نقشه های پویا

انتشار GIS و محبوبیت ابزارها و برنامه های نقشه برداری آنلاین نشان دهنده این تغییر در تفکر در مورد نقشه ها و استفاده از نقشه است. در این راستا، شایان ذکر است که در مورد انتشار نقشه های پویا بحث شود. نقشه های پویا به سادگی نمایش های قابل تغییر یا تعاملی از زمین هستند. نقشه‌برداری پویا بیشتر به نحوه استفاده و تحویل نقشه‌ها به کاربر نقشه امروزی (مثلاً آنلاین، از طریق تلفن همراه) اشاره دارد تا به محتوای خود نقشه. هر دو نقشه مرجع و موضوعی می توانند ماهیت پویا داشته باشند و چنین نقشه هایی جزء جدایی ناپذیر هر GIS هستند. نکته کلیدی در مورد نقشه های پویا این است که افراد بیشتری، نه فقط متخصصان GIS، به چنین نقشه هایی دسترسی دارند.

برخلاف نقشه‌های چاپی که دارای ویژگی‌ها و عناصری است که کاربران نمی‌توانند آن را تغییر دهند یا تغییر دهند، نقشه‌های پویا تشویق می‌کنند و گاهی نیاز به تعامل کاربر دارند. چنین تعاملی می‌تواند شامل تغییر مقیاس یا ناحیه قابل مشاهده با بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی، انتخاب ویژگی‌ها یا لایه‌ها برای گنجاندن یا حذف از نقشه (به عنوان مثال، جاده‌ها، تصاویر)، یا حتی شروع و توقف یک انیمیشن نقشه باشد.

شکل 2.7 نقشه های گوگل در آیفون

شکل 2.8 کلاهک یخی قطبی

همانطور که نقشه‌های پویا به تکامل خود ادامه می‌دهند و در آینده به تعامل بیشتری با کاربر نیاز دارند، کاربران نقشه ویژگی‌ها و کنترل‌های نقشه تعاملی بیشتری را طلب خواهند کرد. با ادامه دموکراتیک کردن نقشه ها و نقشه برداری، آگاهی جغرافیایی و درک نقشه کاربران نقشه نیز افزایش می یابد. بنابراین، درک ماهیت، شکل و محتوای نقشه‌ها برای حمایت از تغییر نیازها، خواسته‌ها و انتظارات کاربران نقشه در آینده اهمیت حیاتی دارد.

خوراکی های کلیدی

  • هدف اصلی نقشه مرجع نشان دادن موقعیت اشیاء جغرافیایی مورد علاقه است.
  • نقشه های موضوعی به نشان دادن چگونگی توزیع یک یا چند جنبه جغرافیایی در فضا مربوط می شود.
  • نقشه های پویا به نقشه هایی اطلاق می شود که قابل تغییر هستند و اغلب نیاز به تعامل کاربر دارند.
  • دموکراتیک کردن نقشه‌ها و نقشه‌برداری باعث افزایش دسترسی، استفاده و قدردانی از همه انواع نقشه‌ها و همچنین ایجاد نوآوری در نقشه می‌شود.

تمرینات

  1. به وب سایت USGS بروید، تاریخچه و استفاده از نقشه های USGS را بخوانید و نقشه توپوگرافی متناسب با محل سکونت خود را دانلود کنید.
  2. چه ویژگی هایی یک نقشه را «پویا» یا «تعاملی» می کند؟ آیا نقشه های پویا آموزنده تر از نقشه های استاتیک هستند؟ چرا و چرا نه؟

7 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید