پهپاد ها یا فناوری LiDAR ؟کدام یک برای مدل سازی معادن، مناسب تر است؟


در بعضی از مراحل پیشرفت پروژه های معدنکاری ، نیاز به بررسی های سه بعدی از زمین ، بازدید از معدن و چشم انداز اطراف آن است. برخی از فعالان در این حوزه استدلال می کنند که فناوری LiDAR بهترین روش برای تولید مدل دیجیتال 3 بعدی است که نتیجه یک نظرسنجی بوده است. اما ممکن است همیشه اینگونه نباشد.

بیایید با تعاریف شروع کنیم : LiDAR مخفف Light Detection and Radar به معنی تشخیص نور و رادار، نوعی اسکن سه بعدی با استفاده از لیزراسکنر است. یک سنسور LiDAR هزاران پرتو لیزر را در هر ثانیه در یک الگوی مشخص می فرستد وبابرخورد با عارضه مورد نظر آن را مدل سازی می کند. یا توجه به اندازه گیری بسیار دقیق فاصله توسط فاصله یاب اسکنر و همچنین جهت زاویه ای که لیزراسکنر در هر لحظه به آن اشاره می کند ، داده های متراکم و بسیار دقیقی تولید می شوند.
در حالی که LiDAR زمینی یک فن آوری خوب است که برای اندازه گیری مناظر و زیرساخت های موجود در زمین مورد استفاده قرار می گیرد ، LiDAR هوایی شامل استفاده از فناوری اسکن مشابه در هوا است.

از مزیت فناوری لیزراسکنر هوایی برداشت و مدل سازی مناطق وسیع از نمای بالا است.در نتیجه ، ابر نقطه ی حاصل از محل های مشخص نمونه برداری به دست آمده نیاز به تفسیر دارد و توسط یک متخصص به یک مدل سه بعدی دقیق تبدیل می شود. از مزیت های فناوری LIDAR صحبت کردیم حال به عنوان معایب این روش می توان گفت:

سنسورهای حرفه ای LiDAR برای خرید و بهره برداری بسیار گران هستند و این فناوری به سرعت در حال تغییر است که آنها را به یک سرمایه گذاری پرهزینه تبدیل می کند. همچنین ، دقت حاصل گاهی نگران کننده است – در حالی که فناوری LiDAR از نظر اندازه گیری از راه دور دقیق است ، این توانایی گاهی برای اندازه گیری های زاویه ای نادرست و گاه غیر دقیق است.

دلیل این امر آن است که از منظر هوایی ، دقیقاً مشخص نیست که لیزر به کجا اشاره دارد. LIDAR با اسکن صحنه بر اساس طی مسافت لیزرها نسبت به عارضه مورد نظرکار می کند ، بنابراین هر جابه جایی نامتعارف در حرکات آن هنگام اسکن می تواند داده های حاصل را تحت تاثیر قرار دهد.

فناوری پهپاد در برابر LiDAR
فتوگرامتری با پهپاد، جایگزینی برای اسکن LiDAR است. فتوگرامتری فرایند تولید نقشه ها و مدل های دقیق از تصاویر عکاسی است. همراه با پیشرفت های اخیر در نرم افزار و منابع محاسباتی درعلم فتوگرامتری منجر به تولید تصاویر هوایی دقیق تر و در دسترس تر توسط هواپیماهای بدون سرنشین شده است. این امر به دلیل ایجاد یک برداشت کامل از همه چیز در قاب عکس و کمتر شدن نیاز متخصصین به اطلاعات موقعیتی است.

برای مناطق بزرگ ، که در آن چندین تصویر مورد نیاز است ، دقت با درجه بالایی، از همپوشانی تصاویر و نقاط کنترل زمینی زیادی حفظ می شود. داده های جمع آوری شده بسیار دقیق هستند ، فقط در مورد پوشش گیاهی متراکم(که با استفاده از فناوری LiDAR راحت تر قابل خواندن هستند) بسیار محدود است. درنتیجه مدل های سه بعدی که از داده های LiDAR هوایی به دست می آیند طیف رنگی کامل تری خواهند داشت که باعث می شوند آنها راحت ترتفسیر شوند.


در حالی که فناوری LiDAR جایگاه خود را در نقشه برداری از پروژه ها دارد ، نقشه برداری از هواپیماهای بدون سرنشین یک فرآیند سریع تر ، دقیق تر و مقرون به صرفه است و دارای معایب کمتری است برای انجام یک بررسی هوایی به کمک نیاز دارید؟ ما خدمات نقشه برداری هوایی از جمله سرویس های نقشه برداری هوایی با پهپاد را ارائه می دهیم. تیم نقشه برداران باتجربه ما مجهز به تولید نظرسنجی ها و نقشه های بسیار دقیق برای کلیه مشتریان ، کاهش خطر و صرفه جویی در هزینه ها ( در اقصی نقاط کشور) هستند. شما می توانید با تیم تخصصی ما برای انجام و پردازش داده های لیدار در تماس باشید

09382252774

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید