کاربرد GIS سرویس‌ها در تجزیه و تحلیل

کاربرد GIS سرویس‌ها در تجزیه و تحلیل


پیکربندی سایت سرور-موسسه چشم انداز هزاره سوم ملل-آموزش کاربردی GIS و RS

بعد از نصب نرم‌افزار و اجرای نرم‌افزار، سایت سرور را برای نگه داری پیکربندی ایجاد می‌کنیم. از آنجایی که هنوز وب سرور را نصب نکرده ایم، به‌طور موقت به وب سرور توکار متصل می‌شویم تا سایت سرور را برپا کنیم. Chrome را بازکنید و آدرس http://GIS-SERVER01:6080/arcgis/manager را وارد کنید.

بهترین تمرین

با استفاده از آدرس IP عملکرد شبکه بیش از 10% افزایش می‌یابد زیرا موجب صرفه جویی شبکه در زمان ترجمه‌ی نام سیستم به آدرس IP می‌شود. با این وجود برای پیاده‌سازی اهداف این کتاب از نام سیستم استفاده خواهیم کرد.

وب‌سایت ArcGIS for Server Manager روی وب سرور توکار قرار می‌گیرد و روی پورت 6080 اجرا می‌شود. پیشنهاد می‌شود تا این وب‌سایت را به‌صورت bookmark نشانه گذاری کنید زیرا به کرات از این وب‌سایت استفاده خواهید کرد. اگر برای اولین بار است که این سایت را باز می‌کنید اعلان زیر ظاهر خواهد شد.

روی Create New Site کلیک کنید. هر سایت سرور به یک مدیر نیاز دارد. مدیر اولیه‌ی سایت امتیاز پیکربندی سایت را دارد و پس از واردکردن نام کاربری و رمز خود به سایت وارد می‌شود. دقت کنید که این یک حساب ویندوزی نیست. در فیلد Username عبارت siteadmin را وارد کنید. در فیلدهای Password و Confirm password رمز را وارد کنید. سپس next را بزنید. حال یک مدیر اولیه‌ی سایت با اعتبارات مشخص ایجاد می‌شود. پوشه‌ها و اطلاعات پیکربندی سایت بخش مهمی هستند. این پوشه‌ها و اطلاعات باید در هر زمان توسط GIS سرور در دسترس باشند. برای تضمین دسترسی،(Network Attached Storage (NAS را روی شبکه برپا کنید که همه‌ی پوشه‌ها را روی NAS ایجاد می‌کند. اگر یک سرور NAS ندارید، از سرور دیگری برای ذخیره سازی استفاده کنید. در این مثال از وب سرور که سروری با دسترسی بالا است، استفاده کردیم و برخلاف GIS سرور، احتمال افول وب سرور کمتر است.

NAS: یک کامپیوتر ذخیره‌ کننده‌ی داده است که در شبکه، سطح دسترسی به فایل‌ها را برای گروهی از سیستم‌ها فراهم می‌کند.

متعادل سازی و توازن بارگذاری بین GIS سرورها انجام نمی‌شود و به همین دلیل، کاربر تنها یکی از GIS سرورها را استفاده می‌کند. زمانی که کاربر، سرور خاصی را برای نگهداری شبکه استفاده می‌کند؛ GIS سرورهای دیگر نمی‌توانند کار کنند زیرا اطلاعات پیکربندی و همه‌ی پوشه‌ها توسط دیگر GIS سرورها قابل دسترسی نیستند.

در این تمرین از وب سرور به‌عنوان منبع پیکربندی استفاده خواهیم کرد. با حساب ویندوزی GIS\arcgis.server به وب سرور WEB SERVER01 وارد شوید. در درایو C یک پوشه با نام arcgisserver ایجاد کنید. این پوشه را به اشتراک بگذارید و به کاربر GIS\arcgis.server مجوز خواندن و نوشتن بدهید.

به نصب برگردید. در فیلد Root Server Directory مسیر \\WEB SERVER01\arcgisserver\directories را تایپ کنید و در فیلد Configuration Store عبارت \\WEB SERVER01\arcgisserver\config-store را تایپ کنید. روی next کلیک کنید. تا زمانی که کاربر GIS\arcgis.server مجوز خواندن و نوشتن به پوشه‌ی \\WEB SERVER01\arcgisserver\directories دارد، GIS سرور به‌خوبی به آن پوشه دسترسی دارد.

حالا باید سایت سرور مدیر را ایجاد کنید. خلاصه‌ای از پیکربندی نمایش داده می‌شود. finish را بزنید. این کار مقداری زمان می‌برد.

نصب دومین GIS سرور

در مرحله‌ی قبل سایت سرور مدیر ایجاد شده است و آماده است تا به یک GIS سرور دیگر متصل شود. سایت مدیر روی GIS-SERVER01 قرار ندارد، بلکه سایت در مخزن پیکربندی‌ها است. این مخزن در پوشه‌ی arcgiserver موجود در WEB SERVER01 قرار دارد.

سایت سرور نباید روی GIS سرور مدیر قرار داشته باشد. در حقیقت این سایت در مخزن پیکربندی‌ها قرار دارد. با حساب ویندوزی GIS\arcgis.server به ماشین GIS-SERVER02 وارد شوید و مراحلی که در نصب مدیر انجام دادید را مجدداً تکرار کنید. GIS سرور را نصب کنید و تیک.NET Extension را نیز بزنید تا نصب شود. هنگامی‌که به فرم Specify ArcGIS for Server Account رسیدید، فایل پیکربندی GIS.arcgis.server.xml که قبلاً در این ماشین ایجاد کرده بودیم را کپی کنید. نصب و احراز هویت سرور را ادامه دهید. next را کلیک کنید تا پیکربندی سایت را آغاز کنید.

پیکربندی دومین GIS سرور

از آنجایی که قبلاً یک سایت سرور ایجاد کردیم، دیگر نیازی به ایجاد سایت سرور دیگری ندارید. باید وب سرور توکار GIS-SERVER02 را پیکربندی کنیم تا به سایت موجود اشاره کند. Chrome را بازکنید و در نوار آدرس http://GIS-SERVER02:6080/arcgis/manager را وارد و اینتر را بزنید. صفحه‌ای که ظاهر می‌شود، مدیر سایت سرور است. پیام زیر برای ظاهر می‌شود.

از قبل یک سایت ایجاد کرده ­ایم. پس روی Join an Existing Site کلیک کنید. در فرم Specify Site URL و در فیلد ArcGIS Server Site URL، آدرس http://GISSERVER01:6080 (سایت مدیر) را وارد کنید.

در فیلد Username، مقدار siteadmin و در فیلد Password رمز مدیر را وارد کنید. سپس next را بزنید.

حال یک سایت با دو GIS سرور دارید؛ که این GIS سرورها آماده ­اند تا به‌صورت سرویس‌های خرد و تکه تکه تبدیل شوند. با هر GIS سروری که به‌صورت توکار در وب سرورها قرار دارد، می‌توان این سایت را مدیریت کرد. با استفاده از URL‌های زیر می‌توانید به GIS سرور دسترسی داشته باشید.

اگر می‌خواهید به سومین ماشین متصل شوید راه حل چیست؟ کدام URL را باید استفاده کرد؟ GIS-SERVER01 یا GIS-SERVER02؟ هر دو؛ زیرا هر دوی آن‌ها به یک سایت متصل شده ­اند.

یکبار که GIS سرور به سایت سرور متصل می‌شود، همه‌ی پیکربندی‌های آن سایت را به ارث می‌برد.

نصب وب سرور

در مرحله‌ی قبل نصب GIS سرور را تمام کردیم، باید بعضی سیاست‌های مدیریتی و دسترسی‌ها را محکم و تقویت کنید و اینکه چه کسی و به چه چیزهایی دسترسی داشته باشد را کنترل کنید. برای این کار وب سروری که به‌صورت توکار درون GIS سرورها قرار دارد، کافی نیست. باید یک وب سرور اختصاص دهید. بهتر است وب سرور را روی همان سیستمی که GIS سرور نیز در آنجا نصب شده است، نصب نکنید. GIS سرورها وابستگی بالایی دارند و بخش بزرگی از حافظه و CPU را مصرف می‌کنند و احتمال افول آن‌ها وجود دارد. GIS سرورها باید به‌صورت قاعده مند نگه داری شوند بدین معنی که باید در یک مدت زمانی مشخص دوباره سازی و بازسازی شوند. اگر هم GIS سرور و هم وب سرور روی یک ماشین قرار داشته باشند ممکن است به دلایل بالا (مصرف بالای حافظه و CPU) افول کنند و تمام معماری به هم می‌ریزد و کاربران به وب سروری که ترافیک شبکه را رهبری می‌کند دسترسی نخواهند داشت و متعاقباً نتایج GIS سرورها بدون استفاده ارائه خواهند شد.

هرگز وب سرور را روی ماشینی که GIS سرور را اجرا می‌کند، نصب نکنید و همیشه از یک ماشین دیگر برای تخصیص وب سرور استفاده کنید.

برگرفته از کتاب نصب، اجرا و مدیریت Arc GIS for server

نویسنده: دکتر محمد بافقی زاده

نشر: انتشارات اکادمیک

وب جی آی اس (WebGIS)


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

ArcGIS for Server ManagerBOOKMARKCPUGIS سرورNASNetwork Attached Storageآدرس IPاجرای نرم‌افزاراطلاعات پیکربندی سایتپیکربندی GIS سرورپیکربندی سایت سرورسایت سرورنصب نرم‌افزارنصب وب سروروب سرور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید