چگونه در یک مصاحبه GIS پیروز شویم؟ 25 چالش اساسی در مصاحبه های GIS

مصاحبه های GIS

مصاحبه های GIS


چگونه در یک مصاحبه GIS پیروز شویم؟ 25 چالش اساسی در مصاحبه های GIS

این عنوان پستی است که من تجارب خودم را با شما به اشتراک می گذارم . امیدوارم مورد پسند شما و برای شما راهگشا و کاربردی باشد.

چگونه در یک مصاحبه GIS پیروز شویم؟

( 25 چالش  اساسی در مصاحبه های GIS)

نویسنده:سعید جوی زاده

شاید به دنبال شغلی مناسب و مرتبط با سیستم اطلاعات جغرافیایی هستید و قصد دارید رزومه خود را به یک شرکت محلی یا ملی یا بین المللی ارسال نمایید.فرض کنید رزومه شما پذیرفته شد و حالا زمان آن فرا رسیده که در مصاحبه شفاهی شرکت کنید.در این جلسات معمولا سوالاتی از شما پرسیده می شود که ما قصد داریم انها را به شما معرفی نماییم که اگر در یک مصاحبه مرتبط با GIS شرکت کردید پیروز میدان شوید و انشالله شغلی با درآمد کافی پیدا کنید.

1.در مورد مهارت جدیدی که اخیرا خودتان آموخته اید برای ما بگویید (لازم نیست GIS باشید). چگونه خودت یاد گرفتی؟

2.این یک نقشه آنلاین است. چه چیزی در این نقشه نظر شما را جلب می کند؟ چرا؟ جایی برای پیشرفت می بینید؟ چرا؟

3.چگونه GIS را برای دانش آموزان دبیرستانی توصیف می کنید؟

4.زبان برنامه نویسی مورد علاقه شما چیست؟ چرا؟و علت اینکه این زبان برنامه نویسی را یاد گرفتید چه بوده است؟

  1. به کدام یک از ماژول های GIS مسلط هستید؟و آن را در کدام پروژه بکار بردید؟اسم پروژه ها را لطفا قید کنید؟
  2. آخرین ارائه شما درباره GIS در کدام کنفرانس یا همایش بوده است؟ چگونه آن را آماده کردید؟ با ارائه شما ، چه چیزی تغییر کرد؟آیا کسی با شما در این باره صحبت کرد؟آن شخص چه کسی بود؟

7.شما برای انجام پژوهش های خودتان در زمینه  GIS به کدام کتاب ها و وب سایت ها ارجاع می دهید؟ معمولاً به دنبال چه نوع اطلاعاتی هستید؟

8.اگر در هنگام کار با یک پروژه حرفه ای GIS  با مشکلی برخورد کردید ، سه کار مهمی که انجام دهید کدامند؟

9.چه چیزی در مورد نرم افزار های متن باز می دانید لطفا  به ما بگویید؟ راجع به این نرم افزار ها چه  احساسی دارید؟ آیا از این نرم افزار ها  استفاده کرده اید؟ چطور؟ چرا؟و در کدام پروژه؟

مصاحبه های GIS

10.درباره داده های آنلاین چه می توانید به ما بگویید؟ آیا از آن استفاده کرده اید؟ چطور؟ چرا؟و در کدام پروژه؟

11.درباره OpenStreetMap چه می دانید؟ آیا مشارکت کرده اید؟ چرا و چرا نه؟

12.درباره Google earth  و Google earth engine چه می دانید ؟چگونه از این دو در پروژه های خود استفاده می کنید؟

12.آیا از GPS در اتومبیل یا دوچرخه خود استفاده می کنید ؟ چرا و چرا نه؟

13.علت ترک شما در شرکت قبلی چی بوده؟لطفا توضیح بدهید.

14.در مورد نقشه برداری یا یک پروژه نقشه برداری چه می دانید؟.

15.دانش یا تخصص بعدی که درباره سیستم  اطلاعات جغرافیایی می خواهید یاد بگیرید چیست؟ چرا؟

فرمول یک مکانی

فرمول یک مکانی

16.اولین بار چه چیزی باعث شد که شما به سیستم اطلاعات جغرافیایی علاقه مند شوید؟

17.چه کسی در جلب علاقه شما به GIS تأثیرگذار بود؟لطفا نام و سمت وی را بگویید؟

18.روحیه تیمی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟چه چیزی در یک تیم باعث تلاش بیشتر شما می شود؟

19.کار با GIS برای شما چه لذتی دارد؟و چه چیزی باعث می شود که GIS را کنار بگذارید؟

20.فکر می کنید کدام یک از مهارت های GIS شما خیلی حرفه ای و بدرد ما می خورد؟

21.آیا مهارت های برنامه نویسی در GIS مهم است؟ چرا ؟

22.نوآوری شما در GIS چطور خواهد بود؟خلاقیت را بیشتر می پسندید یا نوآوری مکانی؟

23.به نظر شما کاربرد  GIS در دیگر حوضه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

24.آیا شما مانند یک جغرافیدان فکر می کنید؟ و به نظر شما جغرافیا چیست؟

25.درباره سنجش از دور و نرم افزار های کاربردی مرتبط با آن چه می دانید؟کاربرد سنجش از دور و ارتباط آن را به GIS را چگونه ارزیابی می کنید؟

این سؤالات به شما کمک می کنند درک کنید که مدیران به دنبال چه کسانی هستند و قصد دارند چه اشخاصی را در شرکت خود جذب کنند.آماده بودن و کسب مهارت های لازم درباره این سوالات می تواند شما را در اتوبان موفقیت شغلی مرتبط با سیستم اطلاعات جغرافیایی قرار دهد.

یادتان باشد که امروزه شرکت ها بدنبال افراد مشتاق و حرفه ای هستند نه مدارک تحصیلی و نه گواهی های آموزشی .

و اما چند توصیه کاربردی که به نظر من می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد .حتما آنها را مد نظر قرار دهید.

مصاحبه برای پیدا کردن یک شغل خوب  در زمینه GIS تفاوت چندانی با مصاحبه در زمینه های دیگر ندارد.ولی من 10 نکته کلیدی  را با شما به اشتراک می کذارم که انشالله بسیار خوب خواهد بود:

  1. کارآموز داوطلب باشید

سعی کنید  به عنوان یک کارآموز کارهای داوطلبانه انجام دهید. به یک شرکت برود و علاقه خود را برای شرکت در یک دوره کاراموزی بدون هزینه را مطرح کنید ولی در زمان کارآموزی سعی کنید که با کارهای داوطلبانه ای که انجام می دهید توانمندی های  خودتان را به شرکت مورد نظر نشان دهید و اثبات کنید.دوره کارآموزی داوطلبانه تجربه دنیای  واقعی GIS را به شما نشان می دهد.

شما در واقع با شرکت در دوره کارآموزی GIS تجربه های بسیار کسب خواهید کرد .مهارت های لازم را کسب خواهید کرد.روحیه تیمی خود را قوی و با چالش های حوزه GIS نیز آشنا خواهید شد.در واقع در دوره کاراموزی یاد می گیرید که چگونه دانش تئوری خود را عملی کنید.چیزی که هیچ وقت در دانشگاه به شما آموزش نداده اند.

  1. ایجاد یک نمونه کار یا کارها

برای اینکه نشان دهید که مهارت های نقشه برداری و همچنین مهارت های GIS را دارید ، یک نمونه کار از کارهای GIS یا نقشه برداری خود را به همراه داشته باشید. حتماً 3 الی 5 نمونه خوب از انواع پروژه هایی که در زمینه GIS کار کرده اید برای ارائه به کارفرما و مدیر شرکت مربوطه  با خود داشته باشید. شما در واقع با این کار نشان می دهید  که مهارت های عالی چه در زمینه نرم افزاری و چه در زمینه تحلیل و تفسیر را دارید.در واقع با این کار نشان می دهید که هم مفاهیم GIS را م یدانید و هم به دانش عملی و نرم افزاری مسلط هستید.

به همراه داشتن این پروژه ها(پروژه هایی که قبلا کار کرده اید)در واقع مهارت های خود را به صورت حضوری نشان دهید و یک راه عالی برای اضافه کردن چیزی در پایان مصاحبه است که سؤال اجتناب ناپذیر ، “آیا چیز دیگری دارید که می خواهید اضافه کنید؟” “آیا چیز دیگری هست که نگفتید”

  1. تحقیق در مورد شرکتی که قصد مصاحبه در آن جا را دارید

درباره شرکتی که قصد مصاحبه در آن را دارید مطالعه و تحقیق کنید .از توانایی های GIS آن شرکت یا سازمان اطلاعاتی کسب کنید مخصوصا درباره مدیر GIS آن سازمان یا شرکت.درباره کارها و پروژه هایی که در حال انجام هستند اطلاعاتی را کسب نمایید.درباره موضوع شرکت و اساسنامهان شرکت اطلاعاتی کسب کنید.در هنگام تحقیقات خود درباره شرکت مورد نظر سوالاتی را از خود بپرسید و درباره آنها فکر کنید:

آیا این شرکت یا سازمان خصوصی است یا دولتی؟و چند سال است که تاسیس شده؟

شعار و نام اصلی شرکت مربوطه چیست؟وب سایت شرکت یا سازمان مربوطه چیست؟

آیا آنها یک گروه سازمان یافته  GIS دارند یا فعالیت های GIS بخش کوچکی از آن شرکت یا سازمان را در بر گرفته است؟

چند نفر در آن شرکت اشتغال دارند؟و چند نفر در بخش GIS مشغول به فعالیت هستند؟

آیا در آن شرکت  از GIS برای کارهای عمومی  استفاده می شود یا پروژه های خاصی را انجام می دهند؟ از چه نسخه های نرم افزاری استفاده می کنند؟

آیا آن شرکت دارای تیم نقشه برداری است ؟

  1. عجله نکنید و هول نشوید

مانند هر مصاحبه شغلی ، در پاسخ های خود دقیق و متفکرانه باشید. اشکالی ندارد که یک لحظه به سؤالی که از شما پرسیده می شود فکر کنید ، این نشان می دهد که شما فردی متخصص و آگاه به حوزه GIS هستید.متاسفانه در اغلب مصاحبه هایی که من با کاربران داشته ام این عجله کردن در پاسخ ها باعث شده که ما نتوانیم ان ها را جذب کنیم.

   5. زبان بدن را رعایت کنید

اعتماد به نفس زبان بدن به اندازه کلماتی که می گویید دارای اهمیت است. مستقیم بنشینید ، سر خود را بالا نگه دارید و با اعتماد به نفس بالایی  ظاهر شوید اما باید بگوییم که نباید احساس کنند که شما بیش از حد عاتماد به نفس دارید.

اگر جواهرات (حلقه ، ساعت ، دستبند و غیره) را دوست دارید اشکالی ندارد ولی در هنگام مصاحبه نپوشید.لباس مناسب بپوشید و ارتباط چشمی خود را با سوال کننده قطع نکنید و در حفظ برقرار کردن تماس چشمی بکوشید.

در برخی از شرکت ها یا سازمان ها معمولا چندین نفر همزمان با شما مصاحبه می کنند ولی در بعضی از شرکت ها یک نفر .به هر حال فرقی نمی کند که یک نفر یا چند نفر از شما مصاحبه می کنند در هر صورت باید تماس چشمی را حفظ کنید.حتماً به هر یک از آنها بپردازید و ارتباط چشم خوبی برقرار کنید.

 

  1. تجربیات خود را برجسته کنید

در مورد پروژه های مشخصی که قبلا  شما روی آنها کار کرده اید صحبت کنید و بگویید که چطور باعت دگرگونی و تفاوت در شرکت های قبلی بوده اید و چگونه باعث رشد شرکت های قبلی که در ان کار می کرده اید شده اید.

و در مورد نقاط قوت و ضعف خود  صادقانه صحبت کنید و در کل سعی کنید که در هنگام مطرح کردن این موارد خودتان باشید.

 

  1. توانایی خود را برای کار مشترک نشان دهید

تمام پاسخ های خود را به گروه های دیگری که با آنها کار کرده اید مرتبط کنید تا نشان دهید که شما قادر هستید با افراد مختلفی کار کنید. به عنوان مثال ، اگر شما یک پروژه نهایی پیچیده را برای اتمام دوره خود داشته باشید که شما را ملزم به جمع آوری داده ها از منابع متنوعی می کند ، در مورد آن منابع مختلف فکر کنید و بگویید که چگونه توانستید اطلاعات مورد نیاز خود را با دیگر اعضای تیم جمع آوری کنید و بدست آورید. مثلا توضیح بدهید که چگونه توانستید با ارتباط برقرار کردن با دیگر سازمان ها داده های مکانی خود را جمع آوری کردید.و بگویید که چگونه با استفاده از روحیه تیمی بهره وری خود را بارها بالا برده اید.

 

8- مثبت باشید

اگر از شما در مورد چالشی که با آن  روبرو بوده اید ، سؤال می شود ، بگویید که چگونه بر آن چالش  غلبه کردید و بگویید که چگونه با مثبت اندیشی آن چالش را بر سر راه خود برداشته اید.

9- به شرکت مورد نظر علاقه نشان دهید

به شرکتی که برای مصاحبه به آنجا رفته اید علاقه نشان دهید و واقعا عاشق آنجا باشید .یکی از سوالاتی که همیشه پرسیده می شود این است که “آیا سوال یا پیشنهادی  برای ما دارید؟” پاسخ درست به این سوال می تواند زمینه استخدام شما را در آن شرکت فراهم کنید.طوری پاسخ دهید که انگار چیزهای زیادی در آن مصاحبه یاد گرفته اید.

  1. اشتیاق خود را نشان دهید

اگر به فعالیت GIS دیگری به جز زمینه فعالیت آن شرکت علاقه مند هستید مطرح کنید.این نشان می دهد که شما به GIS علاقه مند هستید و می خواهید آن شور و شوق را به سازمانی که با آن مصاحبه می کنید بیاورید.

مصاحبه GIS،چالش اساسی،اطلاعات جغرافیایی،GIS،نقشه آنلاین، زبان برنامه نویسی،ماژول های GIS،پروژه،کنفرانس،همایش،ارائه،کتاب،وب سایت،پروژه حرفه ای GIS نرم افزار های متن باز،داده های آنلاین، OpenStreetMap،Google earth،Google earth engine،GPS،نقشه برداری،مهارت های برنامه نویسی در GIS،نوآوری مکانی، جغرافیدان،سنجش از دور،مدارک تحصیلی،گواهی های آموزشی،کارآموز داوطلب،نمونه کار،کارفرما،مدیر شرکت،مصاحبه،شرکت،سازمان خصوصی،سازمان،زبان بدن،آگهی استخدام،کارشناس GIS،استخدام GIS،استخدام کارشناس GIS،بازار کار GIS،شرکت مهندسین مشاور،ژئوماتیک،ژئومارکتینگ،رزومه،رزومه کارشناس RS،رزومه کارشناس GIS،شرایط متقاضی،استخدام مهندس نقشه بردار،استخدام مدرس،مسلط به مفاهیم GIS،GEO Database

8 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید