کاربرد لایدار در زمین شناسی


در زمین‌شناسی وزلزله‌شناسی ترکیبی از LIDARهایی که پایه هواپیمایی دارند و GPS به صورت ابزارهایی مهمی برای تشخیص دادن گسل‌های اندازه گیری فشار بالا برنده ظاهر شده‌اند. حاصل این دو تکنولوی می‌تواند مدل‌های دقیق هوایی را برای عوارض زمین ایجاد کند که حتی می‌تواند ارتفاع زمین را از میان درختان اندازه گیری کند. این ترکیب در معروفترین کاربرد خود برای تعیین مکان گسل seattle در واشنگتن در آمریکا استفاده شده‌است. این ترکیب همچنان برای اندازه گیری فشار بالارونده در mt.st.helent استفاده شده‌است. با استفاده از اطلاعات قبل و بعد از رانش سال ۲۰۰۴. لیدرهای هوایی یخچالهای طبیعی را زیر نظر دارند و این توانایی را دارند که مقدار دقیق افزایش یا کاهش آن را مشخص کنند. یک سیستم که برپایه ماهواره فعالیت می‌کند icesat متعلق به ناسااست که از یک سیستم lidarبهره می‌برد برای چنین اهدافی. نقشه برداری توپوگرافی هوایی ناسا به طور گسترده برای زیر نظر گرفتن یخچالهای طبیعی استفاده می‌شود و آنالیزهای تغییرات ساحلی را انجام می‌دهد.

  1. آتشفشان:

از سیستم  lidar برای نظارت بر فعالیت آتشفشان و مخاطرات ناشی از نقشه استفاده می‌شود. لیدار به دقت توپوگرافی پایین‌دست کوه آتشفشان را اندازه‌گیری کرده و مسیرهای سفری احتمالی را تعیین کرده، مناطق خطرناک را شناسایی میکند و مسیرهای امن مناسب برای تخلیه را تعیین می‌کند.

۲. داده‌های طبیعی:

سیستمlidar  بر رشد و کاهش یخچال‌های طبیعی در مناطقی با قله‌های عظیم و رشته‌کوه‌های بلند نظارت دارد  زمین شناسان با نظارت بر تاریخ یخچالی تاثیر آن بر تغییرات آب و هوایی را تعیین کنند و نیز ویژگی‌هایی چون moraines  و outwash را براساس آخرین عصر یخبندان، تشخیص میدهند.

یک moraine میانی شامل یک خط یا ناحیه باریک از آوار تشکیل می‌شود که در آن moraines جانبی به تقاطع دو جریان یخی متصل می‌شوند؛ moraine به‌دست‌آمده در وسط یک یخچال ترکیبی قرار می‌گیرد. آن به صورت یک صخره ته‌نشین می‌شود که تقریبا موازی با جهت حرکت یخ است.

outwash، ته‌نشین شدن شن توسط آب جاری از یخ در حال ذوب کوه یخی و زمین گذاشتن در رسوبات طبقه‌بندی‌شده انجام شد. یک outwash ممکن است به ضخامت ۱۰۰ متر (۳۲۸ فوت)در لبه یک یخچال دست یابد، اگرچه ضخامت آن بسیار کم‌تر است؛ همچنین ممکن است کیلومترها طول داشته باشد.

۳. رانش زمین:  سیستم lidar  در زمین لغزش زمین که می‌تواند از پوشش گیاهی متراکم پوشیده شود ،استفاده می‌شود. همچنین از  lidar برای پیدا کردن سریع و دقیق قطعات بزرگ زمین که زمین را می‌سازند، استفاده می‌شود.

۴. گسل: کشورهایی با مناطق دارای گسل فعال در مناطق دور افتاده و در شهرهای بزرگ وجود دارند که می‌توانند خطر خطرناکی برای زندگی انسان ایجاد کنند. یک سیستم  lidar به زمین شناسان کمک می‌کند تا ویژگی‌های فیزیکی سطح زمین را شناسایی کنند.  داده‌های جمع‌آوری‌شده، مناطقی با فرورفتگی در امتداد لغزش یا حتی بستر سیال را شناسایی می‌کند که احتمال منطقه گسل را نشان می‌دهد.

۵. الگوی سیل سونامی:

سیستم lidar  برای ارایه یک نمایش دقیق از سطح زمین و داده‌های bathymetry  (مطالعه عمق آب دریاچه یا کف اقیانوس) مورد استفاده قرار می‌گیرد. داده‌های جمع‌آوری‌شده مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و اطلاعات برای پیش‌بینی محل دقیق محل وقوع سونامی به کار می‌رود. در واقع این اطلاعات ساکنان را قادر می‌سازد تا مناطق در معرض خطر را بشناسند و در شرایط اضطراری اقدام به تخلیه از منطقه کنند.

۶. فرسایش: سیستم  lidar برای تخمین حجم فرسوده از لغزش، مجرا، و ارایه اطلاعات مفصل در مورد کانال‌ها و کانال‌های تغییر یافته استفاده می‌شود همچنین ویژگی‌های فرسایشی به تعیین حجم فرسایش خاک و عمق جریان کمک می‌کند.

۷. تراس رودخانه :زمین شناسان از سیستم لیدار برای شناسایی شیب پلکانی رودخانه، کانال‌های outwash یخچالی، صفحات یخ و ویژگی‌های drumlins  استفاده می‌کنند.

drumlins  تپه‌ای بیضی‌شکل یا دراز با حرکت ساده صفحات یخی یخچالی در میان بقایای سنگ و یا تا زمانی که تا به حال شکل گرفته‌اند، شکل گرفته‌اند نام آن برگرفته از (“تپه گرد” یا “تپه”) میباشد.

۸ دشتهای سیلابی: (دشت صاف و دشت را در مجاورت رودخانه قرار داده و از رسوبات sedimentary unconsolidated alluvium تشکیل شده‌است و در معرض سیل تناوبی در این رودخانه قرار دارد.) سیستم lidar  برای نقشه‌برداری و تجسم ویژگی‌های ژئومورفولوژی دره رودخانه مناسب می‌باشد و می‌تواند برای نقشه مناطق مورد استفاده قرار گیرد که در معرض خطر سیل قرار دارند. ب. این اطلاعات برای مدیریت مناطق سیل مناسب هستند، ویژگی‌های طبیعی را حفظ کرده و با استراتژی‌های واکنشی که سیلاب در یک منطقه رخ می‌دهد، ایجاد می‌شوند.

۹. ساختار و سنگ بستر: به زمین شناسان امکان می‌دهد تا ویژگی‌های ساختاری و اساسی مثل چین‌ها، گسل ها، و بستر را که در غیر این صورت در نقشه‌های توپوگرافی موجود نیستند و یا قابل‌مشاهده نیستند، شناسایی کند.همچنین جزییات دقیقی را برای نگاشت واحدهای سنگی زمین‌شناسی مختلف فراهم می‌کند و عمق سنگ بستر را تعیین می‌کند.

۱۰. آب و هوا: سنجنده های lidar  برای ثبت الگوهای آب و هوا و تاثیر بر پایداری شیب استفاده می‌شوند. همچنین به تعیین ساختارهای صخره‌ای و حفاری‌های معدن در یک منطقه کمک می‌کند و……………ادامه مطلب در کتاب پردازش داده های لیدار

مولفان سعید جوی زاده ، منیژه براهیمی، مژگان صداقت

تلفن سفارش کتاب: 09382252774 – 07132341477

 

کاربرد لیدار در زمین شناسی, کاربرد لایدار در زمین شناسی , کاربرد Lidar در زمین شناسی ,کاربرد لیدار در کشاورزی, کاربرد لایدار در کشاورزی, کاربرد Lidar در کشاورزی,کاربرد لیدار در باستان شناسی, کاربرد لایدار در باستان شناسی, کاربرد Lidar در باستان شناسی, باستانشناسی, لیدار در باستان شناسی, لایدار در باستان شناسی, Lidar در باستان شناسی,تکنولوژی لیدار, تکنولوژی لایدار, تکنولوژی, Lidar لیدار, Lidar, لایدار,  Light Detection and Ranging, سنسور لیدار, انواع لیدار, اجزای تشکیل دهنده لیدار, کاربردهای لایدار, معایب لیدار, DTM, محاسن لیدار, تفاوت بین لیدار و رادار, خروجی‌ لیدار,DSM, پالس, لیزر, امواج راديويي, فرمت داده هاي لیدار, DEM, مدل رقومی ارتفاعی, توپوگرافی, پرتو لیزر, سنجش از دور, Remote sensing, مجموعه داده‌های Lidar, طول موج, لیدار چیست, لایدار چیست, Lidar چیست, آشنایی با لیدار, آشنایی با لایدار, آشنایی با Lidar , معرفی لیدار, معرفی لایدار, معرفی Lidar, کاربردهای لیدار, کاربردهای Lidar, انواع لایدار, انواع Lidar, فرمت داده هاي Lidar, فرمت داده هاي لایدار, آموزش لیدار, آموزش لایدار, آموزش Lidar, کاربرد لیدار در سنجش از دور, فیلم آموزشی لیدار, تبدیل داده های لیدار به رستر در نرم افزار ArcMap , تبدیل لیدار به رستر,  لیدار چیست؟ , نرم افزارهای لیدار, سایتهای رایگان دانلود لیدار, نرم افزار های لایدار, سایتهای رایگان دانلود لایدار, خصوصیات لیدار, ویژگی های لیدار, کاربرد لایدار, کاربرد لیدار, تفاوت لایدار با رادار, تفاوت لایدار با فتوگرامتری, تفاوت لیدار با رادار, کاربرد lidar, تفاوت لیدار با فتوگرامتری,داده های لایدار, داده های لیدار, فرمت لایدار, فرمت لیدار, خروجی داده های لیدار, خروجی داده های لیدار, radar ,کاربرد لیدار در سیل, کاربرد لیدار در آلودگی هوا, کتاب لایدار, کاربرد لیدار در حمل و نقل, کاربرد لیدار در هواشناسی, اجزای لیدار, سیستم لیدار, انواع لیدار, دقت لیدار, ارتفاع لیدار, اجزای تشکیل دهنده لیدار, اصول سنجش از دور لیدار, محاسن لیدار, رادار,معایب لیدار, کتاب lidar ,آموزشی لایدار, موسسه چشم انداز, فیلم آموزشی لایدار, فیلم آموزشی لیدار, آموش لیدار, مدل DSM , Digital Surface Model, مدل DTM ,  Digital Terrain Model , مدل DEM , Digital Elevation Model , بررسی تفاوت مدل های DEM و DTM و DSM , مدل رقومی ارتفاع, DEM , مدل رقومی زمین, DTM , مدل رقومی سطح, DSM, تولید DSM و DTM از داده های lidar,  تولید DSM و DTM از داده های لایدار, تولید DSM و DTM از داده های لیدار, آموزش تولید مدل های ارتفاعی, کتاب لایدار, آموزش کار با داده های lidar , آموزش کار با داده های لایدار, آموزش کار با داده های لیدار, تولید DEM , پردازش داده های لایدار, تولید DTM , پردازش داده های لیدار,تولید digital elevation model, تولید digital surface model, تولید digital terrain model , آموزش 3d در arcgis , آموزش 3d در جی آی اس, آموزش سه بعدی gis ,آموزش نمایش سه بعدی DEM در ArcGIS , نمایش سه بعدی DEM , کاربرد DEM, کاربرد DTM, کاربرد DSM,

لیدار(LiDAR)


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

DEMDigital Elevation ModelDigital Surface ModelDigital Terrain ModelDSMDTMLidarLidar چیستLidar در باستان شناسیLidar لیدارLight Detection and RangingradarRemote sensingآشنایی با Lidarآشنایی با لایدارآشنایی با لیدارآموزش 3d در arcgisآموزش 3d در جی آی اسآموزش Lidarآموزش تولید مدل های ارتفاعیآموزش سه بعدی gisآموزش کار با داده های lidarآموزش کار با داده های لایدارآموزش کار با داده های لیدارآموزش لایدارآموزش لیدارآموزش نمایش سه بعدی DEM در ArcGISآموزشی لایدارآموش لیداراجزای تشکیل دهنده لیداراجزای لیدارارتفاع لیداراصول سنجش از دور لیدارامواج راديوييانواع Lidarانواع لایدارانواع لیدارباستانشناسیبررسی تفاوت مدل های DEM و DTM و DSMپالسپرتو لیزرپردازش داده های لایدارپردازش داده های لیدارتبدیل داده های لیدار به رستر در نرم افزار ArcMapتبدیل لیدار به رسترتفاوت بین لیدار و رادارتفاوت لایدار با رادارتفاوت لایدار با فتوگرامتریتفاوت لیدار با رادارتفاوت لیدار با فتوگرامتریتکنولوژیتکنولوژی لایدارتکنولوژی لیدارتوپوگرافیتولید DEMتولید digital elevation modelتولید digital surface modelتولید digital terrain modelتولید DSM و DTM از داده های lidarتولید DSM و DTM از داده های لایدارتولید DSM و DTM از داده های لیدارتولید DTMخروجی داده های لیدارخروجی‌ لیدارخصوصیات لیدارداده های لایدارداده های لیداردقت لیداررادارسایتهای رایگان دانلود لایدارسایتهای رایگان دانلود لیدارسنجش از دورسنسور لیدارسیستم لیدارطول موجفرمت داده هاي Lidarفرمت داده هاي لایدارفرمت داده هاي لیدارفرمت لایدارفرمت لیدارفیلم آموزشی لایدارفیلم آموزشی لیدارکاربرد DEMکاربرد DSMکاربرد DTMکاربرد lidarکاربرد Lidar در باستان شناسیکاربرد Lidar در زمین شناسیکاربرد Lidar در کشاورزیکاربرد لایدارکاربرد لایدار در باستان شناسیکاربرد لایدار در زمین شناسیکاربرد لایدار در کشاورزیکاربرد لیدارکاربرد لیدار در آلودگی هواکاربرد لیدار در باستان شناسیکاربرد لیدار در حمل و نقلکاربرد لیدار در زمین شناسیکاربرد لیدار در سنجش از دورکاربرد لیدار در سیلکاربرد لیدار در کشاورزیکاربرد لیدار در هواشناسیکاربردهای Lidarکاربردهای لایدارکاربردهای لیدارکتاب lidarکتاب لایدارلایدارلایدار چیستلایدار در باستان شناسیلیدار چیستلیدار چیست؟لیدار در باستان شناسیلیزرمجموعه داده‌های Lidarمحاسن لیدارمدل DEMمدل DSMمدل DTMمدل رقومی ارتفاعمدل رقومی ارتفاعیمدل رقومی زمینمدل رقومی سطحمعایب لیدارمعرفی Lidarمعرفی لایدارمعرفی لیدارموسسه چشم اندازنرم افزار های لایدارنرم افزارهای لیدارنمایش سه بعدی DEMویژگی های لیدار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید