کاربرد لیدار در ساخت و ساز


کاربرد لیدار در ساخت و ساز

ساخت و ساز یکی از مواردی است که به طور مداوم در حال رشد است و به تازگی از نوآوری های مختلفی مانند لیدار استفاده می کند. لیدار ، مخفف عبارت Light Detection and Rounds است. این به خودی خود یک فناوری سنجش از دور مانند رادار است. با این حال ، لیدار به دلیل استفاده از نور قابلیت های بیشتری را ارائه می دهد. این فناوری از دقت و صحت در تعیین مسافت ها و اندازه اشیاء برخوردار است. LIDAR همچنین در بخش ساخت و ساز که به دلایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد ، شهرت بسیار زیادی کسب کرده است. کاربردهای آن در ساخت و ساز به شرح زیر است.

برخی از کاربردهای LIDAR در ساخت و ساز شامل موارد زیر است:

1. چاپ سه بعدی: ممکن است نیار باشد بسیاری از ساختارهایی که از قبل موجود هستند و ساختارهایی که نیاز به نوسازی دارند ، با استفاده از LIDAR اسکن شوند. دلیل این امر این است که امروزه ساخت و سازها با استفاده از ماشین آلات انجام می شود. این ماشین ها مانند چاپگر سه بعدی باید از داده های دقیقی درباره زمین و اشیاء کار شده در آنها تغذیه شوند. بنابراین چاپ سه بعدی ایجاد چاپ های واقعی را با استفاده از چاپگر سه بعدی امکان پذیر می کند. LIDAR در مدل سازی زمین های محلی برای تجزیه و تحلیل مفید است و این داده های مهم در یک چاپگر سه بعدی تغذیه می شود که مصالح ساختمانی مانند بتن مرطوب و بلوک های ساختمانی را در مکان مورد نیاز قرار می دهد. این اتوماسیون معمولاً سریعتر و بدون خطا و در بیشتر موارد به دلیل استفاده از فناوری LIDAR در ساخت و ساز است.

2.تجزیه و تحلیل سایه: در مواردی که ساختمانها در مجاورت یکدیگر احداث می شوند ، باید اطمینان حاصل شود که هیچ ساختمان یا سازه ای مانع از دریافت نور کافی خورشید نمی شود. LIDAR به این امر کمک می کند زیرا می تواند نتایج احتمالی سایه ها را در زمان های مختلف روز نشان دهد. بدین ترتیب مهندسان در ساخت و ساز می توانند از طریق تهیه نقشه های سایه، بررسی کنند تا هر ساختمان یا سازه مستقل از دیگر باشند.

3. طبقه بندی اراضی: نقشه برداری از زمین قبل از ساخت و ساز معمولاً در ساخت و ساز بسیار مهم است. این بدان دلیل است که هر سازه ای که احتیاج به احداث آن دارد باید زمین را قبل از ساخت واقعی آنالیز کرد. این تضمین می کند که ساخت و ساز بدون هیچ گونه مشکلی می تواند به طور محکم در زمین انجام شود. سیستم های LIDAR خدمات یا امکانات بسیاری را ارائه می دهند که می توانند تجزیه و تحلیل همه عوامل در مورد زمین را انجام دهد. بنابراین ، LIDAR نقشه برداری کارآمد و تجزیه و تحلیل اراضی را که در واقع مزیتی برای ساخت و سازها می باشد، تسهیل می کند.

4- بررسی تونل: تونل ها در بیشتر موارد برای حمل آب و به خصوص آب اضافی در زمان باران شدید ساخته و توسعه داده شده اند. بسیاری از ساختمانهایی که ساخته می شوند ، معمولاً دارای این تونل ها در زیر یا در کنار آنها هستند. با این حال ، موفقیت این تونل ها در بیشتر موارد می تواند با قابلیت بسیار زیاد سیستم های LIDAR مرتبط باشد. LIDAR می تواند از ضبط دقیق داده های مورد استفاده در مدل سازی تونل اطمینان حاصل کند. با این حال مهم است که توجه داشته باشیم که نیاز بهLIDAR در مدل‌سازی تونل به شدت توصیه می‌شود زیرا می‌تواند برای تونل‌ها در هر محیطی به عنوان مثال زیر دریا یا زمین کار کند.

5- تشخیص عیب در سازه ها: نقص یا ضعف مانند ترک بسیار خطرناک است و می تواند در ساختارهای بزرگ که معمولا توسط بسیاری از مردم استفاده می شود به فاجعه ویرانگر منجر شود. در هنگام نوسازی، تجزیه و تحلیل کامل ساختارها ممکن است مورد نیاز باشد. شناسایی بعضي از نقص ها، با روش هاي دستي دشوار است، به عنوان مثال در ساختمان ها معمولاً با استفاده از تكنولوژي LIDAR تحليل مي شوند. LIDAR می تواند اندازه و محل نقص را نشان دهد از این رو در تشخیص نقص اهمیت زیادی دارد.

6. بررسی هواپیماهای بدون سرنشین: هواپیماهای بدون سرنشین “هواپیماهای هوایی” مستقل هستند که در زمینه های مختلف قابلیت های بسیاری را ارائه می دهند. هواپیماهای بدون سرنشین در زمینه ساخت و ساز نیز می توانند، برای افزایش تجزیه و تحلیل با اسکنرهای LIDAR ترکیب شوند. برای کسانی که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد سازه های ساخته شده احتیاج داشته باشند، بررسی LIDAR با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین می تواند بهترین تصویرسازی را انجام می دهد. این پهپاد معمولاً با سنسور لیزر و دوربین اختیاری نصب می شود. این دوربین تصاویری با وضوح بالا از ساختمان موجود یا حتی زمین ها ارائه می دهد.

7. نقشه برداری از اراضی: LIDAR در تجسم الگوهای زمین بسیار مفید است. سیستم های LIDAR حتی می توانند طرح های رنگی را به نقشه های دیجیتالی ایجاد شده روی صفحه کامپیوتر اضافه کنند. همانطور که همه ما می دانیم هیچ ساخت و ساز در سطح زمین انجام نمی شود. بنابراین تحلیل مناسب زمین و تولید نقشه ها و مختصات دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. کارشناسانی مانند معماران باید به این نقشه ها وابسته باشند زیرا در حین طراحی می توانند از ابزاری برای ایجاد مدل های چند بعدی سازه ها استفاده کنند. این نرم افزار به داده های دقیقی احتیاج دارد و این داده ها قابل بازیابی از سیستم های LIDAR است.

8. مدل سازی ارتفاع: LIDAR تا حد زیادی زمان لازم برای برداشت مختصات x، y و Z برای سازه‌ها را کاهش می دهد. این به سادگی به این معنی است که تحلیل سه‌بعدی زمین و ساختار به طور کلی ساده‌تر از همیشه است. همچنین می‌تواند بدون هیچ مشکلی این روند بدون خطا ثبت شود.

9. ارزیابی شهری: در بسیاری از کشورها ، معمولاً آژانس های ملی وجود دارند که تعیین می کنند که چه مکان هایی برای ساخت و سازه های خاص ایمن هستند. ساختارهای ساخته‌شده در شهرها برای مثال در بزرگراه‌ها، نیازمند اعطای مجوز از چنین موسساتی هستند. این آژانس ها از سیستم های LIDAR استفاده می کنند که زمین ها و ویژگی های موجود در نزدیکی شهرها را چه از منظر هوایی و چه از لحاظ زمینی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. چنین برنامه ریزی هایی بدون LIDAR بسیار کند یا بی کفایت خواهد بود.

10- تجزیه و تحلیل عبور فیبر نوری و فاضلاب: الیاف نوری جنبه مهمی از ساخت و سازها هستند چون اتصال به دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های مدار بسته را که ممکن است در برخی سازه‌های بزرگ نصب شوند، به همراه می‌آورند. LIDAR در بررسی حضور خود بسیار عمیق هستند و به تصمیم‌گیری درباره برنامه‌ریزی فعالیت‌های ساخت‌وساز کمک می‌کنند. اطلاعات دقیق در مورد خطوط فاضلاب نیز برای مطالعه بیشتر توسط کارشناسان ساخت و ساز ضبط می شود.

ادامه مطلب در کتاب پردازش داده های لیدار

مولفان سعید جوی زاده , منیژه براهیمی, مژگان صداقت

تلفن فروش: 09382252774

کاربرد لیدار در ساخت و ساز, لیدار, Lidar, لایدار, Light Detection and Ranging, سنسور لیدار, انواع لیدار, اجزای تشکیل دهنده لیدار, کاربردهای لایدار, معایب لیدار, DTM, محاسن لیدار, تفاوت بین لیدار و رادار, خروجی‌ لیدار,DSM, پالس, لیزر, امواج راديويي, فرمت داده هاي لیدار, DEM, مدل رقومی ارتفاعی, توپوگرافی, پرتو لیزر, سنجش از دور, Remote sensing, مجموعه داده‌های Lidar, طول موج, لیدار چیست, لایدار چیست, Lidar چیست, آشنایی با لیدار, آشنایی با لایدار, آشنایی با Lidar , معرفی لیدار, معرفی لایدار, معرفی Lidar, کاربردهای لیدار, کاربردهای Lidar, انواع لایدار, انواع Lidar, فرمت داده هاي Lidar, فرمت داده هاي لایدار, آموزش لیدار, آموزش لایدار, آموزش Lidar, کاربرد لیدار در سنجش از دور, فیلم آموزشی لیدار, تبدیل داده های لیدار به رستر در نرم افزار ArcMap , تبدیل لیدار به رستر, لیدار چیست؟ , نرم افزارهای لیدار, سایتهای رایگان دانلود لیدار, نرم افزار های لایدار, سایتهای رایگان دانلود لایدار, خصوصیات لیدار, ویژگی های لیدار, کاربرد لایدار, کاربرد لیدار, تفاوت لایدار با رادار, تفاوت لایدار با فتوگرامتری, تفاوت لیدار با رادار, کاربرد lidar, تفاوت لیدار با فتوگرامتری,داده های لایدار, داده های لیدار, فرمت لایدار, فرمت لیدار, خروجی داده های لیدار, خروجی داده های لیدار, کاربرد لیدار در سیل, کاربرد لیدار در آلودگی هوا, کتاب لایدار, کاربرد لیدار در حمل و نقل, کاربرد لیدار در هواشناسی, اجزای لیدار, سیستم لیدار, انواع لیدار, دقت لیدار, ارتفاع لیدار, اجزای تشکیل دهنده لیدار, اصول سنجش از دور لیدار, محاسن لیدار, معایب لیدار, کتاب lidar ,آموزشی لایدار,سعید جوی زاده، موسسه چشم انداز, فیلم آموزشی لایدار, فیلم آموزشی لیدار, آموش لیدار, آموزش تولید مدل های ارتفاعی, کتاب لایدار, آموزش کار با داده های lidar , آموزش کار با داده های لایدار, منیژه براهیمی، آموزش کار با داده های لیدار, تولید DEM , پردازش داده های لایدار,

لیدار(LiDAR)


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

DEMDSMDTMLidarLidar چیستLight Detection and RangingRemote sensingآشنایی با Lidarآشنایی با لایدارآشنایی با لیدارآموزش Lidarآموزش تولید مدل های ارتفاعیآموزش کار با داده های lidarآموزش کار با داده های لایدارآموزش کار با داده های لیدارآموزش لایدارآموزش لیدارآموزشی لایدارآموش لیداراجزای تشکیل دهنده لیداراجزای لیدارارتفاع لیداراصول سنجش از دور لیدارامواج راديوييانواع Lidarانواع لایدارانواع لیدارپالسپرتو لیزرپردازش داده های لایدارتبدیل داده های لیدار به رستر در نرم افزار ArcMapتبدیل لیدار به رسترتفاوت بین لیدار و رادارتفاوت لایدار با رادارتفاوت لایدار با فتوگرامتریتفاوت لیدار با رادارتفاوت لیدار با فتوگرامتریتوپوگرافیتولید DEMخروجی داده های لیدارخروجی‌ لیدارخصوصیات لیدارداده های لایدارداده های لیداردقت لیدارسایتهای رایگان دانلود لایدارسایتهای رایگان دانلود لیدارسعید جوی زادهسنجش از دورسنسور لیدارسیستم لیدارطول موجفرمت داده هاي Lidarفرمت داده هاي لایدارفرمت داده هاي لیدارفرمت لایدارفرمت لیدارفیلم آموزشی لایدارفیلم آموزشی لیدارکاربرد lidarکاربرد لایدارکاربرد لیدارکاربرد لیدار در آلودگی هواکاربرد لیدار در حمل و نقلکاربرد لیدار در ساخت و سازکاربرد لیدار در سنجش از دورکاربرد لیدار در سیلکاربرد لیدار در هواشناسیکاربردهای Lidarکاربردهای لایدارکاربردهای لیدارکتاب lidarکتاب لایدارلایدارلایدار چیستلیدارلیدار چیستلیدار چیست؟لیزرمجموعه داده‌های Lidarمحاسن لیدارمدل رقومی ارتفاعیمعایب لیدارمعرفی Lidarمعرفی لایدارمعرفی لیدارمنیژه براهیمیموسسه چشم اندازنرم افزار های لایدارنرم افزارهای لیدارویژگی های لیدار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید