کاربرد GIS در مدیریت منابع آب

کاربرد GIS در مدیریت منابع آب عنوان پست جدیدی است که قصد داریم آن را با شما به اشتراک بگذاریم.امیدوارم این پست مورد پسند شما قرار بگیرد.

اطمینان از آب سالم و تمیز برای مردم سراسر آفریقا یکی از بزرگترین مشکلات این قاره است. منابع آب غالباً کیلومترها از شهرها و روستاها فاصله دارند ، بنابراین مردم مجبور می شوند روزانه ساعاتی را صرف یافتن و انتقال آب آشامیدنی به خانه های خود کنند.

در شهر کومبا (کامرون) ، آوارگانی که در مزارع خود مستقر شده اند فاقد دسترسی به آب سالم هستند و اکثر آنها و میزبانان آنها نیز با افزایش خطر بیماریهای مرتبط با WASH روبرو هستند. این پروژه غیر انتفاعی برای نقشه برداری از منابع آب با استفاده از GIS آنلاین و یک برنامه جمع آوری داده ها طراحی شده است ،

برای بهبود نقاط آب موجود در کومبا (کامرون) با تهیه منابع خروجی و بازسازی نقاط آبی که عملکردی ندارند ، با هدف افزایش دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهبود شرایط بهداشتی مردم محلی.

فهرست مطالب:

از اواخر سال 2017 ، تنش های طولانی مدت در مناطق شمال غربی و جنوب غربی کامرون افزایش یافته و منجر به درگیری مسلحانه شده است. حدود 351000 بیجاشده داخلی (آوارگان داخلی) و 372000 نفر در جامعه میزبان به خدمات آب ، فاضلاب و بهداشت نیاز دارند. 

تصفیه آب خانگی مرسوم نیست و معمولاً بسیاری از مردم فاقد امکانات و دانش لازم برای اطمینان از شیوه های ایمنی بهداشت محیط هستند بنابراین زیرساخت های موجود آب و بهداشت و توزیع پشتیبانی محدودیت قابل توجهی دارند .

Tabong فیلیپ Nucha سایت، مدیر پروژه در نسل جدید برای مسیح (NG4C) – سازمان غیردولتی از KUMBA، کامرون، تصمیم گرفت تا برای ما اعمال می شود GIS مسابقه روز در سال 2019 برای کمک به جامعه خود. هدف اصلی آنها نقشه برداری از نقاط آب موجود و دسترسی به آب در شهر کومبا ، کامرون و برخورد با منابع آب دررفته و شیرهای غیرعملی ، برای اطمینان از دسترسی به منابع آب سالم بود. ما متوجه نیاز شدید پروژه های پایدار در بخش آب تمیز و فاضلاب در سراسر جهان شده ایم و تصمیم گرفته ایم تا سهم خود را در این زمینه انجام دهیم ، بنابراین ما با اشتراک رایگان GIS Cloud و پشتیبانی خود به این پروژه ها اعطا کردیم. ما پروژه وی را در میان پروژه های دیگر انتخاب کردیم ، زیرا NG4C یک استراتژی نقشه کشی واضح در مورد نحوه دسترسی به آب آشامیدنی تمیز داشت که تأثیر زیادی بر جامعه محلی خواهد داشت.  

بهداشت و بهداشت آب (WASH) بیماریهای مرتبط ، چالشها و اهداف پروژه

منابع کمیاب آب و زیرساخت های نامناسب WASH در کومبا فشارهای مالی را بر خانوارهای آسیب دیده در مناطق شهری افزایش می دهد و استفاده از منابع آب ناامن را افزایش می دهد . در نتیجه ، بیشتر جمعیت آواره و میزبانان آنها نیز با افزایش خطر  بیماریهای مرتبط با WASH روبرو هستند . به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، آب ، شرایط بهداشتی و شرایط مربوط به بهداشت (WASH) سالانه جان افراد بیشتری را در کشورهای در حال توسعه آفریقا می گیرد.

پاسخهای WASH در درجه اول از طریق توزیع اقلام برای فعال کردن اقدامات بهداشتی و بهداشتی ایمن در بین جمعیت آسیب دیده بوده است. تعمیرات خدمات آبرسانی در گذشته انجام شده است. با این حال ، برخی از آنها هنوز در مرحله برنامه ریزی برای آینده هستند ، با توجه به ظرفیت کوچک محلی برای پشتیبانی از توزیع آب و کمک های فنی آن. بزرگترین  چالش N4GC در اجرای این پروژه کمبود منابع مالی بود . آنها مجبور شدند از درآمد ماهانه خود برای راه اندازی پروژه و تأمین هزینه جمع آوری اطلاعات اضافی استفاده کنند. هدف نهایی این پروژه، برای تامین امنیت آب آشامیدنی تمیز

با ترسیم منابع آب موجود برای یافتن شیرهای آب غیرعملی و احیای آنها و همچنین تأمین منابع خروجی ، برای کل جامعه به دست خواهد آمد و بنابراین:

  • دسترسی به آب آشامیدنی آشامیدنی را افزایش دهید 
  • ارتقاء بهداشت آب و بهداشت و در نتیجه کاهش بیماری های مربوط به بهداشت ناکافی آب و بهداشت مانند وبا ، مالاریا ، اسهال و غیره.
  • امکان دفع مناسب فاضلاب (فاضلاب) در خانواده ها و کاهش بیماریهای مربوط به WASH.

برنامه های غیر انتفاعی NG4C برای دستیابی به اهداف ارزشمند و پایدار از طریق این پروژه برنامه ریزی می کند که نه تنها بر کل جمعیت کومبا بلکه به طور کلی بر جامعه تأثیر بسزایی خواهد داشت :

  • بهبود وضعیت سلامتی مردم محلی
  • کاهش خطر همه گیری ناشی از بهداشت و بهداشت نامناسب
  • در دسترس بودن آب آشامیدنی آشامیدنی را افزایش دهید 
  • هزینه خدمات آب جمع آوری شده از ذینفعان به پایداری این نقاط آب و ایجاد خروجی های دیگر آب در آینده نزدیک کمک می کند
  • با مشارکت جامعه در طراحی ، پیاده سازی ، نظارت و ارزیابی پروژه ، تجربه را افزایش دهید
  • بهبود عملکرد تحصیلی دختران در مدارس. اکنون زمانی که آنها برای آوردن آب صرف می کنند به مطالعات اختصاص داده می شود.

این نوع رویکرد به جامعه محلی برای پایداری قدرت می بخشد تا از آموزش موثر استفاده م effectiveثر از نقاط آب اطمینان حاصل شود. 

این نیز به کاهش مسافت های طولانی مردم را به راه رفتن برای رسیدن آب آشامیدنی و کاهش نابرابری در دسترسی به آب و فاضلاب.

هدف اساسی این پروژه همچنین ایجاد حس مالکیت بر پروژه های آب عمومی ، به ویژه از نظر پایداری پروژه است.

مرغ شما در دسترس بودن آب آشامیدنی را افزایش می دهد به جمعیت محلی، شما همچنین جامعه محلی آموزش چگونگی استفاده از نقاط آب به طور موثر و پایدار تر. 

تابونگ فیلیپ

همکاری بین سازمان غیر انتفاعی و جامعه محلی

نسل جدید برای مسیح (NG4C) یک سازمان غیردولتی از جوانان با پیشینه های مختلف است. آنها متخصصان جوانی هستند که دیدگاه مشترکی دارند و تمایل به ایجاد تغییر دارند.  آنها یک سازمان غیر دولتی عملیاتی، این است که، آنها  PL an و انجام پروژه های چکمه های-بر روی زمین به انجام رساندن اهداف و وظایف خود مانند این یکی با مقدار زیادی از برنامه ریزی دقیق، ارتباطات و مشارکت محلی است.

داوطلبان در حال حاضر پروژه های توسعه اجتماعی متعددی را انجام داده اند که تغییری در جامعه ایجاد کرده و همچنان به توسعه سریع مانند راه سازی ، مخفی کاری ، تخلیه زهکشی ، مدارس ادامه می دهند. آوردن آب تمیز و آشامیدنی برای مردم کامرون یکی دیگر از مأموریت های افتخاری است که آنها می خواهند از شهر کومبا شروع کنند. 

با مشارکت داوطلبان و مردم محلی در پروژه ضروری ؛ طراحی ، پیاده سازی ، نظارت و ارزیابی تجربه جامعه را در اجرای پروژه های عمرانی افزایش می دهد  .

استراتژی و برنامه ریزی برای اطمینان از نقشه برداری موفق شیرهای آب با استفاده از GIS آنلاین

تصفیه آب خانگی در منطقه شهر کومبا استاندارد نیست و بسیاری از مردم از امکانات و دانش کافی برای اطمینان از ایمنی محیط زیست و شیوه های دوستانه آب برخوردار نیستند. آوارگان روستاها و مناطق شهری دسترسی نامناسب و ناامن به سیستم های آبرسانی دارند. این می تواند فشارهای مالی و خطرات استفاده از منابع آب خطرناک را افزایش دهد.  

NG4C طرحی را به مراحل پروژه تقسیم کرد تا نقاط آب موجود در این منطقه را بهبود بخشد و برای بسیاری از خروجی های احتمالی آینده تأمین کند:

  • جمع آوری داده ها و نقشه برداری

مرحله اول شامل ارزیابی کلی سیستم تامین آب ، عملکرد زیرساخت WASH و دسترسی مردم محلی است.   

نقطه شروع جمع آوری داده ها در زمینه با برنامه GIS Cloud Mobile Data Collection برای ترسیم منابع آب موجود است. این مرحله همچنین شامل حساس سازی جمعیت محلی و ذینفعان با درک برداشت محلی از آب در منطقه و ایجاد استراتژی بین جمعیت و ذینفعان می شود.

  • تجزیه و تحلیل داده ها و نظارت

مرحله دوم شامل تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده برای ارزیابی وضعیت سیستم تامین آب و به دنبال آن هماهنگی و فعالیت های کارکنان است. نظارت و ارزیابی روزانه فعالیتها موفقیت در جمع آوری داده های دقیق و با کیفیت را برای رسیدن به نتیجه مطلوب تضمین می کند. این مهم است زیرا داده های جمع آوری شده باید با موقعیت آن بر روی نقشه مطابقت داشته باشد و اطلاعات جغرافیایی دقیقی را ارائه دهد. آنها با کمک ویرایشگر نقشه ، روند پروژه را تجزیه و تحلیل و نظارت کردند.

  • گزارش دهی و ارزیابی پیشرفت

این مرحله بیشتر شامل ایجاد گزارشات و ارزیابی پیشرفت پروژه است. نظارت و به روز رسانی اطلاعات جغرافیایی کافی از خروجی های آب واقع در صورت تغییر در دسترس بودن آب در مورد شیر مخصوص ، بسیار مهم است. تیم های حاضر در میدان و محل کار باید هماهنگ و آماده تجدید اطلاعات باشند.

  • راه اندازی پورتال نقشه

آخرین مرحله این پروژه راه اندازی و به اشتراک گذاشتن عموم از جمله نقشه با مکان ها و دسترسی به آب آشامیدنی تمیز است. این برنامه GIS به عموم اجازه می دهد تا داده های جغرافیایی همه مکان های آبی روی نقشه را جستجو ، تجسم و کاوش کنند.

جمع آوری داده های میدانی و مسئولیت مالی مصرف آب

فعالیتهای پروژه در 23 ژانویه 2020 آغاز شد ، زمانی که مدیر پروژه یک جلسه جهت گیری با جمع آوری داده های تلفن همراه برگزار کرد و نمونه های عملی نحوه جمع آوری داده ها را برای اطمینان از روند صاف پروژه بیان کرد. 


 

آنها فرم دیجیتالی سفارشی خود را برای انجام بررسی در مورد شیرهای آب دررفته و منابع دیگر ایجاد کردند.
هنگام نقشه برداری در خیابان های شهر ، NG4C دریافت که شورای شهر کومبا پیش از این شیرهای آب کنار جاده را برای استفاده پایدار مردم محلی اختصاص داده بود. متأسفانه این استراتژی م notثر نبود زیرا جامعه محلی از قوانین پیروی نمی کرد. افرادی که وظیفه جمع آوری هزینه روزانه برای کسانی را که آب حمل می کردند ، بر عهده داشتند ، کار خود را به درستی انجام نمی دادند. 

در نتیجه ، شورای شهر مسئول پرداخت قبوض آب مصرفی ماهانه به شرکت تأمین کننده Camérounaise des Eaux بود. این به یک مسئولیت اضافی برای شورای شهر تبدیل شد و متأسفانه آنها مجبور شدند شیرهای آب را ببندند 

اگر این شیرها به طور مداوم به جریان خود ادامه دهند ، شورای شهر شرطی را به صاحبان زمینی که شیرهای آب در آن زندگی می کنند ، داد تا هزینه آب روزانه را دریافت کرده و قبوض آب ماهیانه را ملاقات کنند. این امر دسترسی مردم را به آب را با مشکل روبرو کرد زیرا افراد جامعه فقیر و فاقد پول هستند.

برخی از شیرهای آب به دلایل سیاسی محلی کار نمی کردند و لوله اصلی که آب مردم محلی را تامین می کند بسیار کوچک است. بنابراین ، آب به طور مساوی در هر خانه توزیع نمی شود. شیرهای عملکردی نیز در فصل بارندگی به خطر می افتد و مردم مجبور می شوند از منابع آب ناامن استفاده کنند.

تابونگ امیدوار است که نقشه این شیرهای آب را بگیردبه دولت محلی برای هماهنگی فعالیتها و تعمیر یا ساخت شیرهای جدید و افرادی که در مصرف آب مسئول هستند و قبوض آب ماهانه کاهش می یابد کمک خواهد کرد .

تیم NG4C داده ها را با برنامه Mobile Data Collection جمع آوری کرد تا از اجرای پروژه به درستی اطمینان حاصل شود. جمع آوری داده های با کیفیت ضروری بود و با برنامه MDC ، آنها بدون هیچ مشکلی این فرایند را اتخاذ کردند و شروع به جمع آوری داده ها در محل ، یادداشت برداری و ثبت اینکه کدام یک از شیرها در عملکرد هستند و کدام نیستند. کنترل و دقت داده هابا استفاده از زمینه های فرم مورد نیاز و با مجوزهای جمع آوری و به روز رسانی به جمع آورندگان داده تعیین شده ، ایمن می شود. داوطلبان همه این کارها را تنها با استفاده از تلفن های هوشمند خود انجام دادند.

کلیه فعالیتها توسط مدیر پروژه تحت نظارت قرار گرفت و مطمئن شد که اطلاعات جمع آوری شده با موقعیت آن بر روی نقشه مطابقت دارد.  حالت آفلاین

GIS Cloud در مجموعه داده های تلفن همراه و گزینه نقشه های آفلاین به تیم NG4C با قطع برق مداوم و اتصال اینترنت ضعیف کمک کرد.  مجموعه های آفلاین در تلفن ذخیره می شوند و در صورت اتصال آنلاین به طور خودکار همگام سازی می شوند. این بسیار سودمند بود و به سازماندهی کارآمد خدمه میدانی کمک کرد. مجموعه داده های تلفن همراه و برنامه های ویرایشگر نقشه.


در طول و پس از فرآیند جمع آوری داده ها ،  مدیر پروژه یک نمای کلی عالی داشت و می توانست پیشرفت داده های میدانی جمع آوری شده را در زمان واقعی در ویرایشگر نقشه پیگیری کند این برنامه به آنها امکان تجزیه و تحلیل ، ویرایش داده ها و به اشتراک گذاشتن نقشه ها را برای ذینفعان در محل داد و جایگزین کاغذبازی های قدیمی شد. 

همچنین ، Map Editor آنها را قادر می سازد تا نماد دلخواه خود را برای شیرهای آب ایجاد کنند.

قفل شبه نظامی و همه گیری COVID 19 پروژه را کند می کند و NG4C مستندی درباره وضعیت آب در کومبا فیلم می گیرد 

در حالی که این پروژه در فوریه 2020 ادامه داشت ، تابونگ و تیمش از یک هفته قرنطینه شبه نظامیان برای جلوگیری از برگزاری انتخابات شهرداری و قانونگذاری در مناطق انگلیسی زبان کامرون که توسط گروه های مسلح غیر دولتی وضع شده بود ، رنج بردند .

این وضعیت را پیچیده تر کرد و جمع آوری داده های میدانی در مورد این پروژه پیچیده را به تعویق انداخت. 

ناامنی و خشونت بیش از 400000 نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرده است و همچنان پیامدهای جدی بر معیشت و شرایط زندگی دارد.

تابونگ فیلیپ

پس از قرنطینه ، آنها پروژه را مجدداً شروع کردند و یک فیلم مستند را  در یکی از زیرمجموعه های شهر کومبا – بارومبی ، فیلمبرداری کردند تا وضعیت آب جاری در منطقه را به تصویر بکشند. این ویدئو اطلاعات دست اول مصاحبه با افراد آواره را در مورد چالش هایی که باید بر آنها غلبه کنند نشان می دهد و نشان می دهد که چگونه NG4C پروژه خود را با استفاده از برنامه های GIS Cloud برای دستیابی به نتایج و برنامه ریزی اقدامات بیشتر پیاده سازی کرده است .

مستند ویدئویی را به طور کامل مشاهده کنید:

تیم تابونگ باید بداند این افراد با توجه به آب تمیز ، بهداشت و بهداشت در شرایطی که در انزوا هستند با چه شرایطی روبرو هستند. متأسفانه ، این امر مردم محلی را مجبور می کند که به آب نا ایمن تکیه کنند و بیماری های مربوط به WASH را افزایش می دهند.

در مارس 2020 ، با شیوع همه گیر بیماری کووید 19 در کامرون ، تابونگ و تیم اختصاصی وی با مشکلات بیشتری روبرو شدند و در ماه مه 2020 فعالیت های پروژه در رابطه با جمع آوری داده ها به طور موقت متوقف شد.

اول از همه ، تعداد داوطلبان کافی برای شرکت در جمع آوری داده های تلفن همراه وجود نداشت. آنها نیاز به جذب و پرداخت جمع آوری کنندگان داشتند تا بتوانند نقشه برداری پروژه را به طور م carryثر انجام دهند.

همچنین ، در طول این بحران ، اکثریت شهروندان مناطق شمال غربی و جنوب غربی کامرون نسبت به هر اقدامی که به مواد بهداشتی و غذایی مربوط نمی شود ، به طور معقول شک کرده اند و بنابراین از ترسیم نقشه شیرآلات خود خودداری کرده اند.

پذیرش تغییر برای برخی از افراد چالش برانگیز است و آنها اغلب حتی در مواقعی که پروژه ای برای آنها مفید است ، در برابر فعالیتهای خارجی مقاومت می کنند. متأسفانه ، در حال حاضر برخی از شیرهای پروژه NG4C بدون نقشه باقی می ماند.

ارائه اطلاعات دسترسی به آب با استفاده از پورتال نقشه آنلاین و پیگیری بودجه بیشتر

هنگامی که بخش جمع آوری داده ها از پروژه به پایان رسید ، NG4C از دو طبقه بندی در ویرایشگر نقشه استفاده کرد تا شرایط موجود در این زمینه را به راحتی ارزیابی کرده و داده ها را به صورت واضح بر روی نقشه برای همه افراد علاقه مند تجسم کند.

تیم Tabong یک Portal نقشه تعاملی ایجاد کرد و منتشر کرد ، یک برنامه GIS مارکدار برای به اشتراک گذاری نقشه ها با عموم. این اجازه می دهد تا عموم مردم در این مورد ، شیرهای آب کاربردی یا غیرعملی را جستجو ، تجسم و اکتشاف کنند Map Portal نقشه را با داده های جمع آوری شده NG4C نمایش می دهد ، جایی که شیرهای آبی همه شیرهای عملکردی را نشان می دهد ، در حالی که شیرهای قرمز نشان دهنده ضربه های غیر کاربردی است. برای مرور Map Portal در یک برگه جداگانه ، این پیوند را باز کنید.


این یک گام بزرگ در کمک به جامعه محلی و دسترسی بصری و ایمن به آب آشامیدنی تمیز بود. همچنین هدف آن کمک به سایر سازمانهای غیردولتی و دولتمردان بود تا بتوانند شیرآلات مورد نیاز برای بازسازی را پیدا کنند یا اینکه با استفاده از داده هایی که NG4C پس از اتمام این پروژه در اختیار آنها قرار می دهد ، شیرهای جدیدی در کومبا بسازند.

برای اهداف پایداری از NG4C خواهد شد به روز رسانی نقشه هر زمان که یک شیر آب عمومی بازسازی و یا تازه ساخته شده برای اطمینان از دسترسی به آب سالم برای مردم محلی، توسط هر سازمان غیر دولتی یا دولت کامرون انجام شده است.

ایندر دسترس بودن داده ها با کمک وزارت کارهای عمومی ، شوراهای محلی و سایر NGO های محلی که در توسعه یکپارچه روستایی و شهری در جامعه مداخله می کنند ، تضمین می شود. NG4C

طی فعالیتهای نقشه برداری خود پس از ارزیابی نیازهای جامعه محلی Barombi Kang در Kumba ، متوجه شد که آنها در حال حاضر با سطح بالایی از کمبود آب روبرو هستند که به دلیل ناسازگاری تامین آب توسط CAMWATER است ، در حالی که اکثر مردم داشتن سخت افزار WASH در خانه های خود آنها مجبورند از منابع آب تصفیه نشده استفاده کنند ، که برای سلامت کل خانواده و جامعه به طور کلی مضر است. NG4C قصد دارد مشارکت کند

به منظور حل این مشکل با بازسازی سه نقطه آب غیر کارکرده و افزایش تعداد خروجی های آب به 10 در هر نقطه توزیع آب. با این حال ، برای دستیابی به این هدف ، آنها نیاز به بودجه اضافی دارند .

با وجود تمام تلاش های NG4C و کمک برنامه ها ، خدمات و فناوری GIS Cloud که به داوطلبان این امکان را می دهد تا با کاهش هزینه های عملیاتی و کارآمدتر کردن آنها ، کار و کیفیت داده ها را افزایش دهند ، نسل جدید مسیح هنوز با چالش های مالی ناگوار روبرو است. که این پروژه را کند می کنند. 

سازمان غیردولتی در جستجوی بودجه اضافی است تا بتواند به تلاش های خود در کامرون ادامه دهد و رویکردهای جدیدی را معرفی کند ، و آنها داده هایی برای حمایت از پروژه خود دارند!

همچنین می توانید با اهداء کمک به سازمان های غیردولتی در وب سایت آنها و مشارکت آنها در هزینه های پروژه خود ، از دسترسی به منابع آب سالم در کومبا ، کامرون اطمینان حاصل کنید.

ما مفتخریم که می توانیم در این پروژه شرکت کنیم و به تابونگ و تیمش در تأمین و اطمینان از دسترسی به آب سالم برای مردم مضطرب کومبا کامرون کمک کنیم. 

آیا به راه حل های GIS Cloud برای NGO ها و سازمان های غیرانتفاعی علاقه دارید؟ 

با ما تماس بگیرید ؛ ما بسیار خوشحال خواهیم شد که یک دموی زنده به شما ارائه دهیم.

شماره تماس:

09382252774

34 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید