کاربرد GIS و RS در بلایای طبیعی

کاربرد GIS در بلایای طبیعی

کاربرد GIS در بلایای طبیعی


کاربرد GIS و RS در بلایای طبیعی

ایران  در برابر بلایای طبیعی و مصنوعی آسیب پذیر است. همه بلایا ماهیت مکانی دارند. تکنیک های GIS به عنوان یک ابزار پشتیبانی تصمیم عمل می کنند. تصمیم گیری با تجزیه و تحلیل لایه های مختلف GIS امکان پذیر است. در حال حاضر داده های اقتصادی اجتماعی و جغرافیایی برای مدیریت و برنامه ریزی بلایا و همچنین مقابله با شرایط فاجعه بار مفید است. ادارات و آژانس های مختلفی که از ذینفعان استفاده می کنند از GIS در روند مدیریت حوادث استفاده می کنند. GIS ، RS و GPS در برنامه های مدیریت حوادث و تصمیم گیری مفید است. تکامل فناوری رایانه و در دسترس بودن سخت افزار برای گسترش سریع GIS هم در تحقیقات و هم درمورد فاجعه مفید است.

GIS برای نقشه برداری از مناطق خطرناک مفید است و در شرایط اضطراری کاهش افراد با استفاده از این نقشه ها به راحتی امکان پذیر است. GIS و RS در استراتژی های کاهش و برنامه های آمادگی بسیار مفید است. داده های جغرافیایی در زمان واقعی می تواند تخصیص منابع برای پاسخ را بهبود بخشد. فناوری های GIS در مدل سازی خطرات ناشی از بلایا و سازگاری انسان با خطرات بسیار مفید است. همچنین سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در مدیریت حوادث را فراهم می کند.

دوره-آموزش-حرفه-ای-gis

سیستم مدیریت حوادث:

  • کاهش: اورژانس نظم برخورد و جلوگیری از خطرات است. این یک رشته است که شامل گامهایی است که برای مهار یا کاهش اثرات یک واقعه فاجعه پیش بینی شده یا قبلاً رخ داده است.
  • آمادگی: این نحوه تغییر رفتار برای محدود کردن تأثیر حوادث فاجعه بر مردم است.
  • پاسخ: یک برنامه موثر برای بهداشت عمومی و سایر پرسنل در هنگام یک فاجعه ، فعالیت هایی را طراحی می کند که برای به حداقل رساندن اثرات فاجعه طراحی شده اند. این تلاشها را می توان بصورت دقیق تحلیل و پاسخگویی وضعیت بیان کرد.
  • بازیابی فاجعه: هدف از مرحله بهبودی بازگرداندن منطقه آسیب دیده به حالت قبلی است. تلاش برای بازیابی مربوط به مسائل و تصمیماتی است که باید پس از رفع نیازهای فوری گرفته شود.

مدیریت فاجعه با مراحل زیر انجام می شود:

  1. برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل
  2. آگاهی از وضعیت
  3. مدیریت اطلاعات
  4. عملیات میدانی

دوره-آموزش-حرفه-ای-gis

برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل:

GIS کاملترین سیستم اطلاعاتی برای مدل سازی ، تجزیه و تحلیل داده های مکانی و نمایش آسیب پذیری جامعه است. وقتی مکان های خطر را با زیرساخت های حیاتی شناسایی می کنیم. مدلهای GIS پردازش شده می توانند برای تعیین تأثیر رویداد و نیاز به تخفیف لازم مفید باشند. آمادگی در هنگام وقوع فاجعه مهم است. تجزیه و تحلیل ریسک و خطرات در برنامه مدیریت اضطراری مفید است

آگاهی از وضعیت:

مدیریت فاجعه و اضطراری در آگاهی موقعیتی امری اساسی است. تکنیک های GIS برای تأمین اطلاعات موقعیتی رویداد ، یعنی اینکه کجا رویداد رخ داده و دقیقاً در زمان واقعی چه اتفاقی می افتد ، نقشی حیاتی دارد. همچنین با پیوند دادن افراد ، اطلاعات فضایی آگاهی از موقعیت را پردازش می کند. رابط نقشه GIS در رسیدگی به شرایط اضطراری مهم است.

مدیریت اطلاعات:

برای دستیابی به آمادگی ، جمع آوری اطلاعات و ذخیره اطلاعات قبلی آن مهم است. در GIS ، تلفیق اطلاعات از منابع دیگر امکان پذیر است. راه حل GIS مبتنی بر استاندارد است. فهرست نویسی دقیق داده های GIS اطلاعات مفیدی را در شرایط اضطراری فراهم می کند.

دوره-آموزش-حرفه-ای-gis

عملیات میدانی:

داده های میدانی در برنامه های GIS بسیار مهم است و Mobile GIS اطلاعات حیاتی را ارائه می دهد. تیم های میدانی اطلاعات را ضبط کرده و برای کاربر ارسال می کنند. بنابراین اطلاعات زمینی برای شناخت شرایط واقعی رویداد مفید است. سپس داده های جدید می تواند برای تیم های عملیاتی (در جایی که فاجعه رخ داده است) ارسال شود ، بنابراین آنها می توانند اطلاعات لازم را برای محافظت از جان و تأمین امنیت مردم داشته باشند. چه در مرحله پاسخگویی و چه در مرحله بازیابی ، Mobile GIS اطلاعات صحیحی را ارائه می دهد

اهداف مهم تولید پایگاه داده GIS ،

مدیران فاجعه از سطح ایالت ، شهر ، روستای مختلف با استفاده از پایگاه داده GIS برای برنامه ریزی بلایا.

  • آمادگی و برنامه ریزی بلایا
  • پیش بینی و هشدار زودهنگام از واقعه فاجعه بار
  • برای مدیریت امداد ، عملیات نجات

بانک اطلاعات GIS با موضوعات مختلف برای مدیران فاجعه در تصمیم گیری در هنگام وقوع فاجعه مفید است.

دوره-آموزش-حرفه-ای-gis

پایگاه داده GIS شامل اطلاعات زیر است که در مدیریت حوادث مفید است.

  1. استفاده از تصاویر ماهواره ای مختلف (داده های سنجش از دور) سابق. Quickbird ، SPOT ، IKONOS برای ایجاد داده های GIS.
  2. تهیه نقشه پایه با مضامین مختلف با استفاده از تصاویر ماهواره ای.
  3. نقشه های موضوعی مانند نقشه ژئومورفولوژیک آبی ، نقشه شیب ، نقشه زمین و تولید DEM در GIS. این برای برنامه ریزی فاجعه استفاده می شود.
  4. نقشه های سطح کلان و خرد برای شناسایی آسیب پذیری و شرایط تهدید استفاده می شود
  5. شناسایی مکانها و مناطق امن برای توان بخشی
  6. نقشه راه و مکان برای یافتن مسیرهای متناوب ، پناهگاه ها و مکانها استفاده می شود
  7. برنامه ریزی تخلیه و بهره برداری
  8. مدیریت توانبخشی و بازسازی پس از فاجعه.
  9. مکان های مناسب شناسایی علمی برای ساخت خانه ها و پناهگاه ها
  10. هیچ منطقه ساختمانی شناسایی نشده و توان بخشی افراد موجود نمی تواند انجام شود.
  11. شناسایی بیمارستان ها و مراکز درمانی برای افراد آسیب دیده.

راه حل های GIS برای خطرات مختلف:    

  1. زلزله
  • GIS می تواند برای نظارت بر مکان های تاریخی زلزله و همچنین پاسخ و مدیریت داده ها برای بازیابی مفید باشد.
  • برای ارزیابی تأثیر نیز مفید است.
  1. سیل
  • نقشه برداری از سیل از سطح کلان به سطح خرد.
  • نقشه برداری از منطقه سیل.
  • شناسایی سایت احتمالی سیلاب با توجه به میزان بارندگی
  • نقشه برداری از ارتفاع
  • تهیه نقشه پاسخ در پاسخ به مدیریت پس از شرایط سیل

کاربرد GIS در بلایای طبیعی، کاربرد GIS در سیلاب، کاربرد GIS در خشکسالی، کاربرد GIS در ریزگردها،موسسه علمی تحقیقاتی،موسسه چشم انداز،دکتر سعید جوی زاده،سعید جوی زاده،کتاب های دکتر سعید جوی زاده، کاربرد GIS در زلزله، کاربرد GIS در زمین لغزش، کاربرد GIS در فرونشست، کاربرد GIS در طوفان، کاربرد GIS در آتش سوزی ها ، کاربرد GIS در مدیریت بحران، کاربرد GIS در مدیریت ریسک، کاربرد GIS در مدیریت بحران، کاربرد GIS در شرجی، کاربرد GIS در پیش گیری، کاربرد GIS در آلودگی آب ، کاربرد GIS در آلودگی هوا، کاربرد GIS در مخاطرات محیطی، کاربرد GIS در شوری، کاربرد GIS در مدیریت بحران های طبیعی ،

 

24 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید