ژئومارکتینگ:مدلهای موقعیت مکانی متعدد و تخصیص فضایی بااستفاده از GIS

ژئومارکتینگ:استراتژی مکان یابی و نظریه نفوذبااستفاده از GIS

مدلهای موقعیت مکانی متعدد و تخصیص فضایی بااستفاده از GISعنوان پستی است که قرار است با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم که این پست مورد پسند شما قرار گیرد.

موقعیت مکانی متعدد با گسترش شبکه های فروش نقطه توسعه یافته است. این گسترش یا در ساختار به اصطلاح شعبه با نقاط فروش متعلق به شرکت یا در یک سیستم حق رای دادن با جمع آوری حق رای دهنده، صاحب نام تجاری و دانش و حق امتیاز، یا در گروه خرده فروشان و تعاونی ها (Cassou وهمکاران، 2016)، از یک سو، و امتیازات، از سوی دیگر. در شبکه های حق رای دادن، از چند حق رای (Kaufmann 1996 ؛ حسین و همکاران 2013 ؛ حسین و همکاران، 2018) زمانی استفاده می شود که حق رای دهنده به صاحب امتیاز اجازه می دهد تا نقاط فروش خود را داشته باشد. این می تواند یک قرارداد توسعه منطقه ای باشد که به یک حق امتیاز اجازه می دهد در کل منطقه توسعه یابد.

مدلهای تخصیص مکان در آغاز قرن بیستم برای راه اندازی کارخانه توسعه یافت (وبر ،1909). از آن زمان، این مدل ها بهبود یافته اند (کوپر ،1963، 1964 ؛ ReVelle و Laporte ،1996 ؛ ReVelle و Eiselt، 2005).

این مدل ها، بر اساس برنامه نویسی خطی، به موارد زیر نیاز دارند:

– یک تابع هدف مربوط به سودآوری محل ؛

– یک قانون تخصیص برای تخصیص هر فرد (کارخانه ها و غیره) در یک منطقه بازار به هر یک از مکان های پیشنهادی ؛

– ماتریسی از فاصله ها (جغرافیایی یا زمانی) بین مناطق مورد تقاضا و مکان های پیشنهادی.

همچنین با در نظر گرفتن مدل آستانه ای که پیاده سازی آن زیر توصیه نمی شود، می توان محدودیت های سودآوری مکان های اطراف را برای مناطق بازار در نظر گرفت (Serra،1999).

این مدلها از قبل توسط جغرافی دانان (Ghosh و Rushton،1987) و متخصصان مکان صنعتی، قبل از استفاده در تجارت، توسعه داده شده اند. مدل MULTILOC (Achabal و همکاران،1982) این نوع مدل را برای شناسایی مناطق مشتری احتمالی با MCI برای انتخاب سایت ترکیب می کند. این معمولاً یک مدل مکان چندگانه است. MULTILOC توسط خرده فروشان، عمدتا در ایالات متحده، برای راه اندازی فروشگاه های خود، به ویژه سوپر مارکت ها و فروشگاه های راحتی، در شبکه های خرده فروشی بزرگ استفاده می شود. این مدل بر اساس موارد زیر است:

– مدل تخصیص مکان بر اساس الگوریتم P-median (وبر،1909) که برای راه اندازی کارخانه ها استفاده می شود.

– یک مدل MCI ؛

– یک روش ابتکاری برای انتخاب بهترین مکان ها در میان موارد برجسته شده توسط MULTILOC.

MULTILOC نشان داده است که چگونه می توان از آدم خواری فروش در شبکه های حق رای جلوگیری کرد (Ghosh and Craig 1991). از نظر عملکرد حرفه ای، این مدل در ایالات متحده توسط خرده فروشان Super Valu (زنجیره ای از فروشگاه های راحتی در Eden Prairie نزدیک مینیاپولیس) و Scrivner (یک سوپر مارکت زنجیره ای در شهر اوکلاهما) و شرکت های بازاریابی در مینیاپولیس و بوستون استفاده شده است، به عنوان مثال (Achabal و همکاران 1982) بیش از 30 سال. برنامه های دیگر از الگوریتم P-median برای موسسات تجاری استفاده کرده اند (Baray، Cliquet ، Pelé،2014).

مشکل مکان چندگانه را نیز می توان با استفاده از ماتریس نمونه کارها (Mahajan و همکاران 1985) با موارد زیر برطرف کرد:

– اندازه گیری جذابیت منطقه تجاری: اندازه منطقه، نرخ رشد سالانه، نرخ سود، شدت رقابت ؛

– اندازه گیری قدرت رقابتی: سهم بازار، کیفیت فروشگاه، شهرت نام تجاری، اثربخشی تبلیغاتی.

جدول 4.4 نحوه تفسیر این ماتریس را نشان می دهد.

قدرت رقابت
بالا در حد متوسط کم
جذابیت از بخش بالا 0 + +
در حد متوسط 0 +
کم 0

جدول 4.4.ماتریس نمونه کارها برای چندین مکان

با استفاده از یک مدل جاذبه و یک مدل تخصیص مکان در روش، می توان جریانهای ترانزیت مشتریان مترو را در یک ایستگاه اصلی پاریس (Baray،2003b) مشخص کرد، همانطور که در شکل 4.11 نشان داده شده است.

شکل 4.11.مکان های خدمات رسانی در ایستگاه اصلی مترو در

پاریس (منبع: از نویسنده آن Jérôme Baray). برای نسخه رنگی این شکل، مراجعه کنیدwww.iste.co.uk/cliquet/marketing.zip

4.2.5. سهم بازاریابی جغرافیایی در محل فروش نقاط

نرم افزار Geomarketing در راه اندازی فروشگاه ها به یک ابزار ضروری تبدیل شده است.

آنها این امکان را می دهند که ویژگی های جمعیتی-اجتماعی جمعیت را شناسایی کنند

مناطق مورد مطالعه، نقشه برداری از آنها و در نتیجه تجسم، در مناطق بازار مورد مطالعه، وجود نقاط فروش رقیب، مکان های احتمالی برای ایجاد فروشگاه و مناطق تجاری بالقوه. برای مدت طولانی، مطالعات مکان فروشگاه بر اساس کارهای قدیمی انجام شد (Applebaum 1966). از آن زمان، بازاریابی جغرافیایی امکان تجزیه و تحلیل قبل از ایجاد بر اساس نقشه پدیده هایی را فراهم می کند که تصمیم گیرنده باید قبل از انتخاب خود به سرعت درک کند (Douard،2002):

– شکل کلی منطقه بازار با مسیرهای ارتباطی، موانع طبیعی و زیرساخت ها (جاده ای، ریلی، صنعتی و غیره) ؛

– این ساختار جمعیتی  از منطقه بازار با معیارهایی مانند به عنوان سن، اندازه خانوار، تمایز مالک/مستاجر، نوع مسکن (خانه یا ساختمانهای یک خانواده) و غیره ؛

– سطح درآمد در بازارمنطقه با استفاده از شاخص های ثروت زندگی ؛

– صورت هزینه بر اساس دسته بندی محصولات عمده در منطقه بازار با استفاده از شاخص اختلاف هزینه مصرف بین مناطق.

4.2.6. تأثیر اینترنت بر محل فروش نقاط

همانطور که برخی معتقد بودند با اینترنت، فاصله مرده است (Cairncross،1997)، دیگران ممکن است فکر کرده باشند که اکنون، با کمک موقعیت مکانی GPS، چنین بوده است

بی فایده است که به دنبال مکان های خاصی برای نقاط فروش باشید و مسائل مربوط به مکان قدیمی شده است. این بدیهی است که اینطور نیست، زیرا مصرف کنندگان همچنان خانه های خود را ترک می کنند و تردد در جاده ها یا عابران پیاده همچنان تراکم دارد. علاوه بر این، مکان فیزیکی برای تحمیل تصویر آن به مصرف کنندگان مهم است و دلیلی وجود دارد که بازیکنان محض تصمیم به خرید یک زنجیره ای از فروشگاه ها یا برنامه ای برای ایجاد زنجیره خود (Sancerre 2019) گرفته اند. در واقع، اگر بازیکنان خالص فروشگاه های فیزیکی باز کنند یا بخرند، معلوم می شود که برای یک خرده فروش سنتی، افتتاح یک سایت فروش یا یک سایت معاملاتی، یک عملیات مکمل است تا یک جایگزین. بنابراین خرده فروشان می توانند با کمک سایت فروش خود، به مشتریانی که هنوز زنجیره ای از فروشگاه های زنجیره ای فروش ندارند، دسترسی پیدا کنند و به محصولات خود دسترسی پیدا کنند.

به طور کلی، مصرف کنندگان تمایل دارند استراتژی های موسوم به omnichannel را توسعه دهند (به فصل 5 مراجعه کنید). بنابراین آنها آماده آزمایش هر نوع کانال بازاریابی مجازی یا فیزیکی هستند و از هر دو فرم برای عملیات خرید یکسان استفاده می کنند. این فرآیند خرید ROBO یا ROPO (تحقیق آنلاین خرید/خرید آنلاین) نامیده می شود. در واقع، مصرف کننده می تواند محصول خود را از طریق اینترنت انتخاب کرده و در یک فروشگاه خریداری کند، یا برعکس. خرده فروشان، مانند Decathlon، فروشگاه هایی را باز کرده اند که خرید در آنها انجام نمی شود، اما در آنجا محصولات را امتحان می کنید، سپس می توانید از سایت فروش خریداری کنید: به این نمایشگاه نمایشگاه می گویند. این شیوه های خرید ترکیبی می توانند منبع درگیری باشند (Kalyanam و Tsay ،2013)، زیرا می توانند با سواری رایگان مطابقت داشته باشند: مشتری می تواند فروشگاه فیزیکی را فقط به عنوان یک نمایشگاه در نظر بگیرد و پس از مشورت با مقایسه قیمت در یک فروشگاه دیگر، یا در خانه در رایانه خود، یا به لطف رایانه لوحی یا تلفن هوشمند خود، آزاد است که محصول شناسایی شده را از رقیب خود بخرد (ارزان تر). این در هر کجا و هر زمان (ATAWAD: در هر زمان، هر جا، هر دستگاه)، یک فرآیند علامت دار همه جا است که فناوری های تلفن همراه آن را تسهیل می کند. این تحول خرده فروشان را مجبور می کند تا یک سیستم بازاریابی ترکیبی را تعریف کنند که در آن مکان نقاط فروش همچنان نقش استراتژیک اصلی را ایفا می کند، حتی اگر متفاوت از روزهایی باشد که اینترنت وجود نداشت. تدارکات نیز نقش اساسی دارد، زیرا تحویل می تواند به فروشگاه، خانه، یا انبار یا جعبه نزدیک خانه مشتری انجام شود.

برگرفته از کتاب:

ژئومارکتینگ (بازاریابی مکان‌محور)

چطور با فاکتور مکان، سودآوری کسب و کارمان را افزایش دهیم؟

مترجم:دکتر سعید جوی زاده،مهندس زینب زرگری

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید