GPS


طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

سیستم مکان‌یابی جهانی (Global Positioning System) یک سیستم هدایت (ناوبری) ماهواره‌ای اســت که قادر می‌باشد، موقعیت دقیق شما را بر روی زمین در هر زمان، مکان و هوایی مشخص کند. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده‌شده‌اند. اولین ماهواره GPS در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۳۵ سال پیش در مدار زمین قرارگرفت. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد و سرانجام در سال ۱۹۹۴ شبکه‌ای شامل ۲۴ ماهواره تشکیل گردید که امروزه تعداد آن‌ها به عدد ۲۸ رسیده است. خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آورندگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته‌اند و استفاده از آن رایگان است. دقت بالای این سیستم و جهانی بودن آن دلیلی بر استفاده از این سیستم در علوم مختلف می‌باشد.

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

در اکثر پروژه‌های تحقیقاتی باید اطلاعاتی که با دستگاه GPS برداشت می‌شود را وارد سیستم اطلاعات جغرافیایی کنید. در زیر در قالب یک تمرین عملی توضیح داده می‌شود. فرض کنید فایل متنی به‌صورت زیر دارید که توسط دستگاه GPS برداشت شده است. (تصویر 13-1)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GISتصویر 13-1

همچنانکه در شکل می‌بینید مختصات نقاط برداشت شده به‌صورت سیستم مختصات متریک می‌باشد. ما قصد داریم آن را به محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی وارد کنیم. ابتدا فایل متنی خود را به محیط ArcMap اضافه کنید. همچنانکه قبلاً یاد گرفتید با دستور Add data این کار انجام می‌شود. (تصویر 13-2)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-2
بعد از اینکه فایل خود را به محیط نرم‌افزار اضافه کردید آن را در قسمت TOC خواهید دید. در جدول مندرجات بروی فایل موردنظر راست کلیک کرده و بروی گزینه Display XY data کلیک کنید. (تصویر 13-3)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-3

پنجره‌ای با نام Display XY data باز می‌شود. (تصویر 13-4)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-4
1. فیلد طول جغرافیایی را انتخاب کنید.
2. فیلد عرض جغرافیایی را انتخاب کنید.
3. در قسمت description با عبارت Unknown Coordinate System مواجه می‌شوید که نشان دهنده این است که سیستم مختصات مشخص نیست. باید بروی Edit کلیک کرده و سیستم مختصات موردنظر را انتخاب کنید.
بعد از کلیک بروی Edit پنجره‌ای با نام Spatial refrence properties باز می‌شود. (تصویر 13-5)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS تصویر 13-5

سپس بروی Projected coordinate system کلیک کنید. (تصویر 13-6)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-6
سپس بروی UTM کلیک کنید. (تصویر 13-7)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-7
بعد از آن بروی WGS84 کلیک کنید.( تصویر 13-8)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-8
بعد بروی northern hemisphere کلیک کنید. (تصویر 13-9)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-9
سپس زون موردنظر را انتخاب کنید. و بر روی ok کلیک کنید. (تصویر 13-10)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-10
در این قسمت داده‌های GPS شما تبدیل به نقشه می‌شود .یعنی داده‌های توصیفی شما تبدیل به داده مکانی می‌شود. (تصویر 13-11)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-11
پس از اینکه داده‌های توصیفی شما تبدیل به نقشه شده یک لایه با نام event به قسمت جدول مندرجات اضافه می‌شود که باید آن را تبدیل به shape file کنید. بروی لایه event راست کلیک کرده و به گزینه data رفته و سپس بروی گزینه export data کلیک کنید. (تصویر 13-12)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-12
و پس از مشخص کردن مسیر ذخیره بروی ok کلیک کنید. (تصویر 13-13)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-13
و بعد بروی گزینه yes کلیک کنید. (تصویر 13-14)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-14

بدین ترتیب لایه shapefile شما به جدول مندرجات اضافه می‌گردد. (تصویر 13-15)

طریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GIS

تصویر 13-15

برگرفته از کتاب آموزش جامع و عملی ArcGIS مقدماتی و پیشرفته/ همراه با داده های تمرینی و نرم افزار
مولفان: سعید جوی زاده/ منیژه براهیمی / مسلم شمشیری/ میلاد قمرزاده
انتشارات آکادمیک-1398
تلفن تماس سفارش کتاب: 07132341477-09382252774
وبسایت: www.gisland.org
لینک سفارش کتاب: http://ketabpage.ir/shop/

سیستم اطلاعات جغرافیایی


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/gisland1/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4494

Arc GISArc MapArc scanDigit  کردنEditorgisGIS readyGIS آشنایی با کتبGIS آشنایی با مجلات معتبر جی ای اسآرک جی آی اسآرک مپآشنایی با مجلات معتبرآشنایی با مجلات معتبر جی ای اسآشنایی با نرم افزار GISآشنایی با نرم افزار جی ای اسآشنایی با نرم افزارهای متن باز GISآشنایی با نرم افزارهای متن باز جی ای اسآموزش GISآموزش GIS در ادارات و سازمانها در شیرازآموزش GIS در شیرازآموزش Web GIS در شیرازآموزش تحلیل فضایی با GISآموزش تحلیل فضایی با جی ای اسآموزش تخصصی GIS در شیرازآموزش تخصصی جی ای اس در شیرازآموزش جی ای اسآموزش جی ای اس در ادارات و سازمانها در شیرازآموزش جی ای اس در شیرازآموزش درون یابی با استفاده از GISآموزش درون یابی با استفاده از جی ای اس در تهرانآموزش مقاله نویسی ISI در حوزه جی ای اسآموزش مقاله نویسی ISI در حوزهGISآموزش مکان یابی با GISآموزش مکان یابی با جی ای اسآموزش مکانیابی با AHP در شیرازآموزش وب جی ای اس در شیرازآموزشگاه GISآموزشگاه GIS در شیرازآموزشگاه جی ای اسآموزشگاه جی ای اس در شیرازتجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از GISتجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از جی ای استدریس خصوصی GIS در شیرازتدریس خصوصی جی ای اس در شیرازتهیه نقشه با استفاده از GISتهیه نقشه با استفاده از جی ای استهیه نقشه تراکم در GISتولید مدل رقومی ارتفاعی زمین در GISتهیه نقشه تراکم در جی ای استولید مدل رقومی ارتفاعی زمین در جی ای اسداده های توصیفی در GISداده های توصیفی در جی ای اسداده های مکانی در GISداده های مکانی در جی ای اسدانلود Arc Hydroدانلود Xtoolsدانلود داده های Shapefile ایراندانلود داده های شیپ فایل ایراندانلود نرم افزار GISدانلود نرم افزار جی ای اسدانلود نرم افزارهای متن باز GISدانلود نرم افزارهای متن باز جی ای اس GISدوره GISدوره GIS در شیرازدوره آموزش Arc Hydro در شیرازدوره آموزش آرک هیدرو در شیرازدوره آموزشی GIS در شیرازدوره آموزشی جی ای اس در شیرازدوره جی ای اس در شیرازدیجیت کردن در GISرقومی سازی در GISسعید جوی زادهسیستم اطلاعات جغرافیاییسیستم اطلاعات مکانیطریقه وارد کردن اطلاعات GPS به GISکاربرد  GIS در علوم خاککاربرد GIS در برنامه ریزی شهریکاربرد GIS در زمین شناسیکاربرد GIS در کشاورزیکاربرد GIS در گردشگریکاربرد GIS در محیط زیستکاربرد GIS در منابع آبکاربرد GIS در هیدرولوژیکاربرد جی ای اس GIS در برنامه ریزی شهریکاربرد جی ای اس GIS در پزشکی کاربرد جی ای اس GIS در جغرافیاکاربرد جی ای اس GIS در زمین شناسیکاربرد جی ای اس GIS در علوم خاککاربرد جی ای اس GIS در کشاورزیکاربرد جی ای اس GIS در گردشگریکاربرد جی ای اس GIS در محیط زیستکاربرد جی ای اس GIS در منابع آبکاربرد جی ای اس GIS در هیدرولوژیکاربردGISدر پزشکی کاربرد GIS در جغرافیاکارگاه آموزش GIS در شیرازکارگاه آموزش جی ای اس در شیرازکارگاه آموزش مکانیابی با AHP در شیرازکلاس GISکلاس GIS در شیرازکلاس جی ای اس در شیرازمدرسGISمدل رقومی ارتفاعی زمینمدلسازی با استفاده از GISمدلسازی با استفاده از جی ای اسمراحل رقومی سازی نقشهمشاوره پایان نامه GISمشاوره پایان نامه جی ای اسمعرفی کتب جی ای اسمعرفی کتبGISمعرفی مجلات معتبر GISمعرفی مجلات معتبر جی ای اسمنیژه براهیمیموسسه آموزشی GISموسسه آموزشی GIS در شیرازموسسه آموزشی جی ای اسموسسه چشم انداز هزاره سوم مللنماد گذاری نقشه تراکم در جی ای اسنمادگذاری نقشه تراکم در GISوکتوری کردن یک نقشه اسکن شدهوکتوری نمودن لایه‌های رستری به روش اتوماتیکوکتوری نمودن لایه‌های رستری به روش نیمه اتوماتیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید