لیست نرم افزارهای مورد استفاده در سنجش از راه دور

مطالعه گسترش شهری با استفاده از GIS و RS

لیست نرم افزارهای مورد استفاده در سنجش از راه دور:دستگاه های بی شماری برای پردازش داده های دریافتی از طریق سنجش از راه دور وجود دارد. با این حال، از تصاویر ماهواره‌ای گرفته تا داده‌های LIDAR، این مقاله به برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت این نوع داده‌ها می‌پردازد. قبل از شروع کار با نرم افزار، لازم به ذکر است که داده ها با توجه به روش دریافت آنها، چه از طریق ماهواره های فعال/غیرفعال و چه از طریق پهپاد، انواع مختلفی دارند.

نرم افزاری برای پردازش داده های حسگر غیرفعال/فعال

QGIS: Quantum GIS یک پلتفرم متن‌باز GIS است که در طول سال‌ها قابلیت‌ها و مکمل‌های متنوعی را اضافه کرده است تا تحلیلگر امکان پردازش و دریافت محصولات متنوعی را داشته باشد. نکته جالب در مورد این پلتفرم این است که کاربر می تواند آن را پیکربندی کند، علاوه بر رابط GIS پایه، افزونه های زیادی متناسب با عملکرد آنالیزور وجود دارد.

یکی از ابزارهایی که می‌توان از آن استفاده کرد جعبه ابزار Orpheus است که حاوی الگوریتم‌های جغرافیایی بسیار مفیدی است که هنگام استخراج داده‌ها از یک تصویر ماهواره‌ای، خواه چند طیفی یا رادار است. برخی از عملکردهایی که می توانید پیدا کنید عبارتند از: کالیبراسیون رادیومتری، پشتیبانی از مدل های ارتفاعی دیجیتال، جبر باند، فیلتر کردن، شاخص رادیومتری، تقسیم بندی، طبقه بندی، تشخیص تغییر.

همچنین می‌توانید پلاگین طبقه‌بندی نیمه خودکار را اضافه کنید ، جایی که انواع دیگری از ابزارها برای پیش پردازش تصویر، مانند تبدیل از اعداد دیجیتال به بازتاب، اختصاص داده شده‌اند. داده‌های بخش بزرگی از حسگرهای فعال کنونی قبلاً بارگیری شده‌اند. برای داده های لیدار، امکان تجسم آن از طریق ابزار LAStools در Qgis 3 وجود دارد. 


ArcGIS: یکی از کامل ترین نرم افزارها برای مدیریت داده های مکانی است. آنها طیف گسترده ای از عملکردها را در داخل و خارج از پلت فرم برای دستیابی به یکپارچه سازی داده های واقعی دارند. در آخرین نسخه ArcGIS Pro، ابزارهای بیشتری برای مدیریت داده های ماهواره ای -تصویر- اضافه شد. همچنین دارای پلاگین های دیگری مانند “Drone2map” است که توسط Pix4D برای ایجاد محصولات 2 بعدی، 3 بعدی از داده های هواپیماهای بدون سرنشین و ESRI SiteScan، طراحی شده برای نقشه برداری هواپیماهای بدون سرنشین مبتنی بر ابر، بخشی از اکوسیستم ArcGIS، با تصاویر پردازش شده است. چند طیفی، حرارتی و RGB. 

راهکارهای Esri برای پردازش اطلاعات مکانی همیشه بسیار کامل و دقیق هستند و به همین دلیل در صنعت ژئوتکنولوژی پیشرو محسوب می شود.


SOPI : SOPI ( نرم افزار پردازش تصویر) نرم افزاری است که توسط CONAE (کمیسیون ملی فعالیت های فضایی آرژانتین) توسعه یافته است. با آن امکان تجسم، پردازش و تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای وجود دارد. این کاملا رایگان است و رابط کاربری آن آسان برای نصب / دستکاری است. محیط آن 2D/3D است و تحت ساختار یک سیستم اطلاعات جغرافیایی ساخته شده است. 


Erdas: این نرم افزار متخصص در پردازش داده های مکانی است که توسط Hexagon Geospatial طراحی شده است. ابزارهای GIS، فتوگرامتری، پشتیبانی و تجزیه و تحلیل تصاویر نوری – چند طیفی و ابرطیفی – رادار و LIDAR را با هم ترکیب می‌کنند. با آن شما به نماهای 2 بعدی، 3 بعدی و نقشه (برای نمایش های ساده نقشه کشی) دسترسی دارید. ابزارهایی مانند اندازه‌گیری، مدیریت داده‌های برداری، دسترسی به داده‌های Google Earth، تجسم ابرداده‌ها را ادغام می‌کند.

مشخصه Erdas این است که یک پلت فرم با دقت بالا است که به تحلیلگر اجازه می دهد از طریق گردش کار خود بهره وری بیشتری داشته باشد. حداقل دانش در سنجش از دور برای کار با این نرم افزار مورد نیاز است، اما یادگیری آن دشوار نیست. این مجموعه از دو نوع مجوز تشکیل شده است: Imagine Essentials در سطح پایه و Imagine Advantage برای کاربران متخصص.


ارسال می کنم: Envi یکی دیگر از نرم افزارهای تخصصی برای پردازش داده های سنجش از دور است. این زبان مبتنی بر IDL (زبان داده‌های تعاملی) است که پردازش تصویر جامع، سفارشی‌سازی ویژگی‌ها و عملکردها را برای تجربه کاربری همهجانبه فراهم می‌کند.

این مجموعه گردش کاری را ارائه می دهد که می تواند با پلتفرم های دیگر مانند ArcGIS ESRI ادغام شود. این نرم افزار از انواع تصاویر چه از سنسورهای هوایی و چه از ماهواره ها (تصاویر چندطیفی، فراطیفی، LIDAR، حرارتی، راداری و غیره) پشتیبانی می کند. از استقرار گسترده مجموعه های داده، از جمله نمایش داده های سه بعدی، کشف امضاهای طیفی پشتیبانی می کند. ENVI Suite شامل: ENVI، ENVI برای ArcGIS، ENVI EX و SARScape است.


PCI Geomatics: PCI Geomatics برای تجسم، تصحیح، پردازش تصاویر از حسگرهای نوری، عکاسی هوایی، رادار یا هواپیماهای بدون سرنشین توسعه یافته است. به لطف فناوری GDB (Generic Database) خود، حداقل با 200 نوع فرمت سازگار است، بنابراین، این توانایی را دارد که حجم زیادی از داده های ذخیره شده در پایگاه های داده مانند Oracle را مدیریت کند.

دارای ماژول های ویژه برای پردازش اطلاعات. به عنوان مثال، با OrthoEngine، می‌توانید اصلاح خودکار، موزاییک‌سازی و تولید مدل دیجیتالی ارتفاع را انجام دهید.


تصویر : SNAP ( Sentinel Application Platform) یک نرم افزار ESA است که برای تجسم، پردازش پیش و پس از محصولات Sentinel Platform در نظر گرفته شده است، اگرچه تجسم تصاویر از ماهواره های دیگر را نیز می پذیرد. 

این سیستم بسته به مدل ماهواره به قطعات یا جعبه ابزار تقسیم می شود. هر جعبه ابزار به طور جداگانه نصب شده است ( Sentinel-1 ،  Sentinel-2 ،  Sentinel-3 ،  SMOS و Proba-V) و همچنین از امکان پیکربندی سیستم برای کار با پایتون (SNAPISTA) پشتیبانی می کند. این بسیار کامل است که می توانید داده های برداری مانند فایل های شکل و اطلاعات سرویس های WMS را با آن ترکیب کنید. برای دسترسی مستقیم به محصولات Sentinel، مستقیماً به مرکز دسترسی باز کوپرنیک متصل می شود .


GVSIG:  این نرم افزار رایگان قابل همکاری است که در طول سال ها تعامل بین کاربر و سیستم را بهبود بخشیده است. این قابلیت برای مدیریت باند، تعریف ROI، فیلترها، طبقه‌بندی، همجوشی، موزاییک‌ها، تبدیل چندطیفی، کالیبراسیون برای مقادیر بازتاب، تولید شاخص، درخت‌های تصمیم‌گیری یا موزاییک‌ها از طریق پسوندهای نصب شده در برنامه را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، شامل پشتیبانی از داده های لیدار در قالب است. LAS، با DielmoOpenLidar ( یک نرم افزار رایگان با مجوز GNU GPL برای ایجاد نمایه، کنترل کیفیت و مدیریت ابرهای نقطه.


SAGA: System for Automated Geoscientific Analysis یک برنامه منبع باز است که اگرچه به عنوان یک GIS پیکربندی شده است، اما الگوریتم هایی برای پردازش تصاویر ماهواره ای به همراه کتابخانه GDAL دارد. با این کار می توان محصولاتی مانند شاخص پوشش گیاهی، همجوشی، تجسم آماری و ارزیابی پوشش ابری را در یک صحنه تولید کرد.


موتور Google Earth : با موتور Google Earth، تحلیلگر می‌تواند داده‌های مکانی را، همه در معماری توسعه‌یافته در ابر، تجسم کند. تعداد زیادی از تصاویر ماهواره ای را ذخیره می کند و با این تغییرات سطحی می توان آنها را به صورت چند زمانی نمایش داد زیرا شامل تصاویر تاریخی است. 

یکی از جالب‌ترین چیزها این است که با ادغام APIهای خود در جاوا اسکریپت و پایتون امکان تجزیه و تحلیل مجموعه‌های داده بزرگ را فراهم می‌کند. تعداد زیادی مجموعه داده از همه نوع، از اقلیمی، ژئوفیزیکی گرفته تا جمعیتی را ادغام می کند. این به کاربر اجازه می دهد تا داده ها را در هر دو فرمت شطرنجی و برداری ترکیب کند.

نرم افزاری برای پردازش داده های LIDAR و هواپیماهای بدون سرنشین

Pix4Dmapper: این نرم افزار متمرکز بر ناحیه فتوگرامتری است که هدف آن ارائه راه حل هایی برای پروژه های با دقت بالا است. از طریق ابزارهای آن، می‌توانید ابرهای نقطه‌ای، مدل‌های ارتفاعی، مش‌های سه بعدی را مدیریت کنید و از داده‌های سنجش از دور ارتوموزائیک ایجاد کنید. 

عملکرد بسیار موفقی قبل و بعد از پردازش داده ها دارد. این به طور گسترده ای در کشاورزی دقیق استفاده می شود و نقشه های منطقه بندی را برای شناسایی مناطق تولیدی تهیه می کند. انواع محصولات زیر را تا زمانی که در قالب .JPG یا TIF هستند می پذیرد: تصاویر RGB، تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین، چند طیفی، حرارتی، تصاویر دوربین 360 درجه، ویدئو یا تصاویر دوربین موقعیت یابی.


Global Mapper : این ابزار مقرون به صرفه ای است که ابزارهای خوبی را برای مدیریت داده های مکانی ادغام می کند، زیرا از فرمت های متنوعی پشتیبانی می کند و دسترسی مستقیم به کاتالوگ های مختلف تصاویر با وضوح بالا، مانند DigitalGlobe را فراهم می کند. اگر می‌خواهید داده‌های نوع LIDAR را پردازش کنید، می‌توانید آن‌ها را مستقیماً در قالب LAS و LASzip ترکیب کنید، در آخرین نسخه آن سرعت رندر برای ارائه تجربه کاربری بهتر بهبود یافته است. 


Drone Deploy : مانند Propeller، Drone Deploy یک برنامه برای زمینه فتوگرامتری است که همه چیز را از مرحله اولیه فرآیند عکسبرداری تا به دست آوردن مدل سه بعدی را پوشش می دهد. امکان دارد با: برای کنترل پرواز پهپادها (مخصوصاً پهپادهای DJI) دارای ابزار اندازه گیری مانند مساحت و حجم باشد. می توان آن را به صورت رایگان و بدون محدودیت یا نسخه کامل که نیاز به هزینه مجوز دارد به دست آورد. این زمانی بسیار مفید است که بخواهید مناطق کشت را در مراحل اولیه یا اواخر، شمارش گونه‌های گیاهی، علاوه بر کاوش نقشه‌های چند طیفی و مادون قرمز در Drone Deploy تأیید کنید.


DroneMapper نرم افزاری است که مزایای GIS را در یک پلت فرم واحد برای پردازش تصاویر فتوگرامتری ارائه می کند. مطابق با نیازهای تحلیلگر دارای دو نسخه است، یکی رایگان و دیگری با پرداخت بیش از 160 یورو در سال. این یکی از آن نرم افزارهایی است که برای پردازش داده ها مبتنی بر ابر نیست، بلکه تمام فرآیندها به صورت محلی انجام می شود. این بدان معناست که رایانه باید ویژگی های حافظه خاصی را داشته باشد تا بتواند فرآیندها را به درستی ذخیره و اجرا کند. با DroneMapper می‌توانید مدل‌های ارتفاعی دیجیتال و ارتوموزائیک‌ها را در قالب ژئوتیف تولید کنید. 


Agisoft Metashape: با Agisoft Metashape که قبلاً Agisoft Photocan نام داشت، کاربر این امکان را دارد که تصاویر، ابرهای نقطه‌ای، مدل‌های ارتفاعی یا مدل‌های دیجیتالی زمین را با دقت بالایی پردازش کند تا در برنامه‌های GIS استفاده شود. رابط کاربری آن آسان برای استفاده است و دارای معماری داده در فضای ابری برای کاربران حرفه ای MetaShape است. این برنامه ای است که نیاز به مجوز دارد، استاندارد بیش از 170 دلار و حرفه ای بیش از 3000 دلار است. برای بهبود الگوریتم هایی که داده ها با آن پردازش می شوند، از جامعه Agisoft تغذیه می کند.

9 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید