مدیریت ژئودیتابیس و ArcGIS Server نسخه‌‌ی 10.1

انطباق ویرایش‌ها و ارسال تغییرات

انطباق ویرایش‌ها و ارسال تغییرات


مدیریت ژئودیتابیس و ArcGIS Server نسخه‌‌ی 10.1-موسسه چشم انداز-آموزش GIS و RS

در این کتاب، ماهیت ArcGIS Server نسخه‌ی 10.1 مفاهیم کلیدی و تکنیک‌ها را بررسی می‌کنیم و بهترین گام‌های طراحی، مدیریت، نگهداری و ویرایش تنظیمات مورد نیاز را ارائه خواهیم داد.

طراحی ArcGIS for Server

1- سیستم عامل 64 بیتی از ویندوز xp، ویندوز ویستا (این ویندوز از نسخه‌ی 10.2 به بعد ArcGIS Runtime پشتیبانی نمی‌کند)، ویندوز 7، ویندوز 2003 (این ویندوز از ArcGIS نسخه‌ی 10.2 به بعد پشتیبانی نمی‌کند)، Windows Server 2008 R2 یا 2012 را ترجیحاً استفاده کنید.

2- سرور حداقل باید 2 تا 4 هسته داشته باشد و در هر هسته 4 گیگابایت RAM داشته باشد. مثلاً برای یک سیستم 4 هسته ­ای، 16 گیگابایت RAM مورد نیاز است.

3- اگر سرورهای مجازی دارید، منابع را به خوبی تخصیص دهید و آخرین نرم افزار در دسترس VMware یا Hyper-V را فراهم کنید. طبق آزمایشات Esri، نرم افزار مجازی، کلیدی برای عملکرد بهتر و کارائی بیشتر است.

4- سعی کنید سرویس‌های نقشه‌ای را به استفاده از 4 حوضچه محدود کنید. هنگامی ­که افراد زیادی به صورت همزمان سعی در اتصال به سرور شما را دارند، می‌توانید دسترسی آن‌ها را متوقف کنید.

5- اگر برای ArcGIS for Server سیستم مجزایی در نظر گرفته اید، برای درایوهای هارد دیسکتان تنظیمات RAID 1 SSD را پیکربندی و اعمال کنید. هم چنین از آخرین استانداردهای SSD استفاده کنید تا عملکرد و امنیت سیستم را افزایش دهید.

6- فضای مورد نیاز هارد دیسک به caching بستگی دارد. اگر می‌خواهید برای تصویرهایتان از سیستم cache استفاده کنید، برای تعیین مقدار فضای مورد نیاز هارد دیسک؛ تصویرهای با حجم بالا را در نظر بگیرید. هر مقیاس در cache، کاشی‌های مجزایی برای خود خواهد داشت. اگر 9 مقیاس با یک cache دارید، 9 کاشی مستقل از cache خواهید داشت. تصاویر مقیاس کوچکتر، حجم کمتری خواهند داشت و تصاویر با مقیاس بزرگتر حجم بیشتری خواهند داشت.

7- هنگامی که تنظیمات امنیتی ArcGIS for Server را اعمال می‌کنید، طراحی امن HTTP و HTTPS پیشنهاد می­ شوند.

پیکربندی کامل پارامترهای امنیتی ArcGIS for Server در کتاب ” پیکربندی و مدیریت ArcGIS for Server برای انتشار، بهینه سازی و ایمنی سرویس‌های GIS” از همین مترجم وجود دارد.

8- اگر از اینترانت استفاده می‌کنید فقط از HTTP استفاده کنید؛ مگر اینکه مدیر IT شبکه اینترانت آن را تنظیم و تعیین کند.

نصب ArcGIS for Server

1- ArcGIS for Server به سیستم 64 بیتی نیاز دارد اما وب آداپتور می‌تواند 32 یا 64 بیتی باشد.

نکته: هنگامی که ArcGIS for Server روی یک سرور جدا از نمونه‌ی SQL Server 2012 نصب می‌شود، به SQL Server Native Client 64 بیتی نیاز دارید. هر چند این نسخه‌ها باید با هم سازگار باشند. مثلاً SQL Server نسخه‌ی 2012 original یک نسخه‌ی متفاوت از آخرین به روزرسانی‌های SQL Server شرکت مایکروسافت است.

اگر مشتری محلی با نسخه‌ی SQL Server 2012 سازگار نباشد، ArcGIS for Server کار نخواهد کرد. Esri نرم افزار SQL Server نسخه‌ی 2012 یا Sql Server 2008 R2 Native Client را پیشنهاد می‌کند. در لینک http://go.microsoft.com/ fwlink/?LinkID=239648&clcid=0x409 آخرین نسخه‌ی به روز شده‌ی SQL Server 2012 Native 64 بیتی قابل دانلود است.

2- روی نصب ArcGIS for Server کلیک کنید.

3- اگر هشداری در مورد نسخه‌ی 10 دریافت کردید، تمام محصولات با این نسخه را از سیستم پاک کنید.

4- در پنجره ظاهر شده روی next کلیک کنید.

5- در پنجره ظاهر شده گزینه‌ی ‘I Accept’ را بپذیرید و next را بزنید.

6- در پنجره‌ی محاوره‌ای ‘Select Feature’، next را بزنید و تنظیمات پیش فرض را بپذیرید.

7- جهت عملیات Geoprocessing گزینه‌ی for python ضروری است. Next را کلیک کنید.

8- در قسمت تعیین حساب ArcGIS for Server یک نام کاربری و یک رمز برای arcgis تعیین کنید. پیشنهاد می‌کنیم arcgis را به همراه یک پوشه‌ی فعال در اینجا با نام testبه عنوان نام کاربری اضافه کنید.

9- تصویر زیر برای خروجی گرفتن از عملیات پیکربندی شما است. بهتر است از عملیات پیکربندی خروجی بگیرید.next را بزنید و install را کلیک کنید.

10- پس از تکمیل نصب، پیامی مبنی بر ایجاد یک سایت جدید می‌بینید.

11- روی create a new site کلیک کنید و یک نام کاربری و رمز برای حساب مدیر سایت وارد کنید.

12- پوشه‌ی سرور و محل ذخیره‌ی پیکربندی ها را تعیین کنید. مطابق تصویر زیر تنظیمات پیش فرض را بپذیرید.

13- Next و سپس finish را بزنید.

ArcGIS for Server برای اجرا به web client نیازی ندارد. ESRI وب سرور Tomcat را که از موتور servlet استفاده می‌کند برای arcGIS for Server انتخاب کرده است. اگر می‌خواهید صفحات وب خارج از وب سرور IIS اجرا شوند، یک وب آداپتور نصب کنید. راه انداز وب ArcGIS for server مانند یک پروکسی وب عمل می‌کند که درخواست‌ها را به ArcGIS for Server می‌فرستد و یا اینکه در خواست‌های ArcGIS for Server را می‌گیرد. وب آداپتور یک URL مستعار برای ArcGIS for Server ایجاد می‌کند. همانطور که سرویس‌های Rest endpoint به پورت 6080 نیاز دارند، ArcGIS for Server نیز به این پورت نیاز دارد. به عنوان مثال آدرس URL زیر بدون وب آداپتور است:

http://<internalservername>:6080/arcgis/rest/services

وب آداپتور از درخواست­ های ArcGIS for Server که این پلتفرم می ­فرستد و یا می­ گیرد، از طریق پورت 6080 مراقبت می‌کند. وب اداپتور ArcGIS for Server می‌تواند روی سیستمی که ArcGIS for Server و IIS در آنجا نصب شده­اند، قرار گیرد. وب آداپتور از پروتکل HTTPS با یک طراحی امن استفاده می‌کند. هم چنین ArcGIS for Server روی پروتکل HTTPS اجرا می‌شود.

اتصال به ArcGIS for Server از ماژول Arc Catalog

1- ArcCatalog را باز کنید.

2- GIS Servers را گسترش دهید.

3- روی Add ArcGIS for Server کلیک کنید و Administer GIS Server را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، کاربرانی با مجوز انتشار سرویس‌های GIS اضافه کنید. بدون اینکه این کاربران مجوزهای مدیر را داشته باشند.

4- در تصویر زیر، نام کاربری و رمز را وارد کنید. دقت کنید که این فیلدها به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند. هنگامی که وب آداپتور نصب شده باشد، می‌توانید از URL وب آداپتور برای اتصال به ArcGIS for Server استفاده کنید. روی finish کلیک کنید.

برگرفته از کتاب تولید و به کارگیری (Enterprise Geodatabase (SDE در اپلیکیشن‌ های Web GIS

نویسنده: دکتر محمد بافقی زاده

نشر: انتشارات اکادمیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید